Piątek, 9 maja 2014
Darek Foks, Kebab Meister. Korporacja Ha!art, Kraków 2012.
CzasopismoKwartalnik Wyspa
Tekst pochodzi z numeru27
Czytanie dzieła można porównać do układania puzzli. Odnajdujemy jeden element, potem dokładamy do niego kolejny, by po jakimś czasie ujrzeć pełen obraz, wraz z tworzącymi go mikroskładnikami. Trzymając się tego porównania, warto zauważyć, że pejzaż zdarzeń ukazany w Kebab Meister Darka Foksa można zestawiać na przynajmniej kilka sposobów. Pisarz proponuje kolejne stadium modyfikacji powieści jako gatunku literackiego. Elementy utworu uległy tu minimalizacji, co paradoksalnie poszerza zakres znaczeń każdego ze składników. Fabuła ukazuje dzieje głównego bohatera fragmentarycznie. Każdą wieść, plotkę czy informację zamieszczoną w dziele za każdym razem można określić jako zasłyszaną i niekompletną. Pomiędzy kolejnymi punktami dziejów generała rozgrywają się zdarzenia niedostępne wiedzy czytelnika. Zabieg ten uzmysławia fakt, że historia złożona jest z mniej lub bardziej istotnych zdarzeń, z którymi można się jedynie zapoznać lub dodatkowo objąć je refleksją. Jednak za każdym razem owo poznanie obejmuje tylko zewnętrzny, powierzchowny szkic. Trudno dostrzec przyczynowo-skutkowy ciąg zdarzeń Kebab Meister, choć nie oznacza to jego braku. Darek Foks umieścił w powieści krótkie, poszarpane na fragmenty relacje, segmenty, które zebrane razem – tworzą opowieść. Czytane zaś jako odseparowane, autonomiczne cząstki nie gubią sensu, co więcej nabierają znaczenia metaforycznego. Wszystko, co zostało zamieszczone w powieści, ma znaczenie – pozornie nieistotne strzępy rozmów czy „pominięte” fragmenty życiorysu bohatera. Cisza zakłada trwanie opowieści, trwanie poza wiedzą czy też poznaniem czytelnika. Fabuła dotyczy również (a może przede wszystkim) świata wrażeń – przeżywanych przez bohatera emocji. Opis, mimo że jest relacją narratora, sugeruje widzenie od wewnątrz, przedstawia bowiem emocje bohatera. Dialogi z kolei obejmują spojrzenie od zewnątrz: sugestie, spostrzeżenia czy wizje. Czytelnik poznaje pragnienia, wrażenia doznawane lub przeżywane przez generała, choć w żaden sposób nie zostaje przygotowany na ukazane w powieści wypadki, jest jedynie świadkiem …
Wyświetlono 25% materiału - 276 słów. Całość materiału zawiera 1104 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się