Piątek, 24 lutego 2006
Literatura kobieca: produkt innego gatunku?
Czasopismo"Magazyn Literacki Książki"
Tekst pochodzi z numeru2/2006
Kobiety czytają więcej niż mężczyźni. Czytają prasę kobiecą, czytają też książki, co oczywiście wykorzystywane jest przez wydawców. Mówi się nawet o matriarchacie w literaturze popularnej, zyskała ona nowe określenie „kobieca”, a coraz częściej nieco pogardliwie – „babska”. Niestety, jakby ich nie nazywać, książki pisane przez kobiety i z myślą o nich traktowane są z góry jako produkt drugiego gatunku. A przecież są one bardzo zróżnicowane – z jednej strony jest to proza rozrywkowa, która odnosi ostatnimi czasy ogromny sukces komercyjny, z drugiej jednak, wśród tej masowości, znajdziemy też wartościowsze tytuły. W Polsce pod szyldem „literatury kobiecej” wydawane są rozmaite serie, które w nazwie lub/i w sposobie zaprojektowania logo odwołują się bezpośrednio do kobiet: „Owocowa”, „Europejki”, „Literatura w Spódnicy”, „Literatura w Szpilkach”, „Literatura na Obcasach”, „Do Torebki”, „Z Miotłą”, „Z Wachlarzem”, „Z Cynamonem”, „Z Kapelusza”… Nie, serii „Z Kapelusza” jeszcze nie ma, ale pewnie i taka powstanie. W spódnicy, na obcasach, w szpilkach Axel Springer Polska, wydawca „Newsweeka” i wielu innych tytułów prasowych, idąc w ślady Agory i kolekcji „Gazety Wyborczej”, zapoczątkował sprzedaż kioskową książkowych hitów dla pań, w atrakcyjnej cenie 9,90 zł za egzemplarz. „Literatura w Spódnicy” ukazuje się od października 2004 roku i powiązana jest wizerunkowo z „Olivią”. „Kolekcję bestsellerów literatury kobiecej”, jak reklamowano serię, otworzyła książka Helen Fielding „Dziennik Bridget Jones”, dziś już weteranka bestsellerowego panowania. Dotychczas w cyklu wydano takie tytuły jak: „Smażone zielone pomidory” Fannie Flagg, „Mężczyznę i chłopca” oraz „Mężczyznę i żonę” Tony’ego Parsonsa, „Książkę poniekąd kucharską” Joanny Chmielewskiej, „Nianię w Nowym Jorku” Nicoli Kraus i Emmy McLaughlin, „Rosyjskiego kochanka” Marii Nurowskiej, „S@motność w sieci” Janusza L. Wiśniewskiego oraz „Seks w wielkim mieście” Candace Bushnell. Dobór takich tytułów i autorów zapewnił wydawnictwu wysokie wyniki sprzedaży i zadowolenie klientów. Oto jeden z komentarzy z Portalu Księgarskiego – „Ktoś miał rewelacyjny pomysł z tą serią!!! naprawdę warto zainwestować dyszkę, żeby się fajnie pobawić podczas czytania tych lektur”. W odpowiedzi Wydawnictwo G+J Gruner + Jahr wprowadziło do kioskowej sprzedaży dwie kolekcje, obie sygnowane logo popularnego miesięcznika „Claudia”. W Walentynki ubiegłego roku zainaugurowano cykl powieści i opowiadań popularnych polskich autorów nazwany „Literatura na Obcasach”. Jako pierwsza ukazała się książka nie kogo innego jak samej królowej polskich list bestsellerów – „Upoważnienie do szczęścia” Katarzyny Grocholi, a jej nazwisko zapewnić miało sukces nowemu przedsięwzięciu. Kolekcja obejmuje powieści takich autorek jak: Izabela Sowa, Monika Szwaja, Iwona Matuszkiewicz, Grażyna Bąkiewicz i Iwona Menzel. Z pewnością dobrze przyjęte poprzednie serie zaowocowały pomysłem na kolejny cykl książkowych hitów dla płci pięknej – „Literaturę w Szpilkach”, który otworzyła „Rozbuchana wyobraźnia Olivii Joules” Helen Fielding. Dotychczas pod tym szyldem wydano: „Nie wiem, jak ona to robi” Allison Pearson, „Pod słońcem Toskanii” Frances Maye, „Łowcę dusz” Alex Kavy, „Fridę” Barbary Mujicy i jeszcze kilka innych tytułów. Wydawcy skwapliwie trzymają w tajemnicy wyniki sprzedaży, ale wygląda na to, że pomysł na serie dla kobiet przyniósł ogromny sukces handlowy. – Właśnie wprowadzamy na rynek nową edycję „Literatury na Obcasach” – zdradza Agnieszka Sempolska, specjalista ds. PR w G+J Gruner + Jahr. – Tak jak dotychczas tworzyć ją będą popularne polskie bestsellery. Kolejne tytuły, wydane z odświeżonym layoutem i logo, dostępne będą co miesiąc. Bez zmiany pozostaje cena książki – 9.90 zł za egzemplarz. Jako pierwsza, na początku stycznia, pojawiła się powieść Katarzyny Leżeńskiej i Ewy Milles-Lacroix „Z całego serca”. Potem do rąk czytelniczek trafią książki Janusza L. Wiśniewskiego, Katarzyny Leżeńskiej, Izabeli Sowy i Moniki Szwai. To nie koniec przygody G+J Gruner + Jahr z „kobiecymi” tytułami. Oferta wydawnictwa od pewnego czasu została poszerzona o współczesne powieści autorek anglojęzycznych, a właściwie komedie romantyczne, których bohaterki, mieszkanki dużych miast, samodzielne, niezależne finansowo, lecz samotne, za wszelką cenę poszukują swego księcia z bajki. „Jestem młoda i bogata. Brakuje mi jedynie faceta” – mówi bohaterka książki „A teraz będę szczęśliwa” Jennifer Coburn. – Wydawanie tego typu literatury, wpisującej się w popularny na całym świecie trend „chic lit”, rozpoczęliśmy w 2004 roku od książki „Katie w świecie mody”. W 2005 roku dołączyły do niej: „Chłopak na zamówienie” Diane Stingley, „Oddam męża w dobre ręce” Jennifer Coburn, „Ostrożnie z miłością” Diane Stingley. Nowy rok zainaugurowaliśmy książką „A teraz będę szczęśliwa” Jennifer Coburn. W lutym ukaże się „Fajtłapa na bezdrożach miłości” Paula Feiga” – mówi Agnieszka Sempolska. Bridget i Judyta Jeśli przyjrzymy się, które książki polskich autorów tworzą powyższe serie, to zauważymy, że większość z nich została wypromowana przez wydawnictwo Prószyński i S-ka. Debiut Izabeli Sowy „Smak świeżych malin” w 2002 roku sprzedano w nakładzie 38 tys. egz. Od tego czasu autorka opublikowała jeszcze trzy powieści, i wszystkie trafiły na listy bestsellerów, a od ich tytułów wzięła swą nazwę popularna „Owocowa Seria”. Obecnie cykl liczy blisko 30 tytułów, tworzą go powieści takich autorek jak: Irena Matuszkiewicz, Monika Szwaja, Grażyna Bąkiewicz i Iwona Menzel. Wydawnictwo wylansowało też z ogromnym sukcesem Janusza L. Wiśniewskiego, przez dłuższy czas publikowało również książki najpoczytniejszej pisarki ostatnich lat Katarzyny Grocholi. Ale najnowszą …
Wyświetlono 25% materiału - 799 słów. Całość materiału zawiera 3196 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się