Czwartek, 17 lutego 2022
BADANIE AUDIOTEKI
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeruBiblioteka Analiz nr 563 (3/2022)
Firma YourCX na zlecenie Audioteki sprawdziła zwyczaje czytelnicze polskich internautów. Z przeprowadzonego badania1 wynika, że do połowy 2021 roku przynajmniej jedną książkę przeczytało lub przesłuchało 2/3 respondentów. Częściej po lektury sięgają kobiety (80 proc. kobiet vs. 61 proc. mężczyzn). Badanie miało odpowiedzieć między innymi na pytanie o  to, czy zyskujące na popularności audio- i e-booki mogą sprawić, że z rynku znikną egzemplarze papierowe. Okazuje się, chociaż że nadal preferujemy papierowe wydawania i to właśnie po nie najchętniej sięgamy, to niemal 90 proc. badanych skorzystało w ubiegłym roku także z książek w wersji elektronicznej oraz audiobooków. Wyniki badania potwierdzają, że korzystanie z wersji elektronicznych nie zagraża sięganiu po tradycyjny format. W grupie respondentów preferujących czytniki 80 proc. deklaruje, że oprócz e-booków sięga także po książki drukowane oraz wersje audio. Podobnie jest w przypadku wielbicieli słuchowisk – dla blisko 70 proc. miłośników audiobooków słuchanie jest tylko jednym z wielu sposobów na przyswajanie treści lektur. W grupie osób preferujących korzystanie z wydania papierowego statystyki prezentują się nieco inaczej. Większość, bo 65 proc. tej części respondentów odpowiedziała, że korzysta jedynie z książki papierowej. Pozostała część jest otwarta na korzystanie z książek w różnych dostępnych na rynku formatach. – Od początku działalności byliśmy pewni, że audiobooki nie wyprą klasycznego czytelnictwa, wręcz przeciwnie. Dodatkowo – w Audiotece dbamy o to, aby konsumpcja treści audio była niezwykłym doświadczeniem – nasze produkcje są realizowane z wielkim rozmachem, z udziałem gwiazd, pełną oprawą muzyczną, dlatego nazywamy je superprodukcjami. To już nie są zwykłe słuchowiska, które możemy pamiętać z radiowych audycji z naszego dzieciństwa – mówi Arkadiusz Seidler, prezes Audioteki. Jak wynika z  badania, 55 proc. respondentów należących do grupy „słuchaczy” korzystało z  audiobooków za pośrednictwem przeznaczonej do tego aplikacji (streaming albo pobranie pliku). Mimo dużej popularności streamingu, wielbiciele audiobooków słuchają treści także za pośrednictwem innych nośników. Około 30 proc. badanych wskazało, że przyswajało treść książki w formacie audio poprzez strony www (np. YouTube), podobna grupa badanych zakupiła plik mp3 w księgarni internetowej. Co ciekawe, 10 proc. osób słuchających wersji audio w ciągu ostatniego miesiąca skorzystało z nagrania na płycie CD, z czego największy odsetek tej odpowiedzi przypadał osobom w wieku powyżej 65 lat. – W oparciu o wyniki badania YourCX oraz nasze własne dane, dostrzegamy rosnący potencjał na rynku audiobooków. Wciąż popularne treści dostępne na płytach CD, cieszące się popularnością grupy starszych słuchaczy, będą przechodzić proces digitalizacji i trafiać do sieci. Zmianie ulega także sam profil silver generation, coraz bardziej aktywnego pokolenia sprawnie poruszającego się w internecie, które będzie poszukiwać dla siebie ciekawego contentu w nowych dla nich kanałach dystrybucji – …
Wyświetlono 25% materiału - 422 słów. Całość materiału zawiera 1689 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się