Czwartek, 4 października 2012
Polecamy nowy esej Łukasza Gołębiewskiego
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru337
Nakładem Biblioteki Analiz ukazała się właśnie najnowsza książka Łukasza Gołębiewskiego zatytułowana „Gdzie jest czytelnik?”. To już trzecia, po „No Future Book” oraz „E-książka |E-book. Szerokopasmowa kultura” rozprawa na temat przyszłości książki. Analityk branży wydawniczej tworzy w niej portret czytelnika XXI wieku – osoby, która znaczną część swojego życia spędza w świecie wirtualnym. W związku z rozwojem nowoczesnych technologii zmianie uległa także kultura czytania – dzisiejszy czytelnik świadomie rezygnuje z tradycyjnych książek na rzecz e-tekstu. Łukasz Gołębiewski wnika w jego środowisko naturalne, w internetową rzeczywistość, bada fenomen portali społecznościowych oraz ich wpływ na czytelnictwo. Rozważa możliwe scenariusze rozwoju czytelnictwa w przyszłości, określa rolę księgarni i bibliotek, a także wskazuje potrzebę zmiany formy reklamy książek na taką, która lepiej dotrze do dzisiejszego wirtualnego czytelnika. Poniżej prezentujemy dwa spojrzenia na esej Łukasza Gołębiewskiego „Gdzie jest czytelnik?”. Zachęcamy Państwa do ich lektury oraz zapoznania się z samą książką. Pytanie o nową kulturę Pytanie stanowiące tytuł nowego eseju Łukasza Gołębiewskiego („Gdzie jest czytelnik?”) postawione jest nader zasadnie – statystyki alarmują, czytelnictwo, zwłaszcza w Polsce, zdaje się zanikać w takim tempie, że niebawem trzeba będzie zastanawiać się nie „gdzie” a „czy” jeszcze jest czytelnik. Autor nie daje się sprowokować do powtarzania kasandrycznych prognoz, tym niemniej przygląda się i analizuje obecny stan rzeczy, by wyciągnąć – a przynajmniej spróbować – jakieś wnioski na przyszłość. Nie daje bynajmniej gwarancji, że jego prognozy się spełnią, ale warto je poznać, jako że Gołębiewski rynkiem książki zajmuje się od lat i można go uznać za najlepszego i najrzetelniejszego dziś eksperta „w tym temacie”. Rzucając hasło „gdzie jest czytelnik”, Gołębiewski pyta o nową kulturę – niewirtualną i tę on-line, która zaczyna niebezpiecznie dominować. Przytacza trafną definicję Manuela Castellsa, hiszpańskiego socjologa zajmującego się badaniami conditio humanum w świecie spętanym internetową siecią: „Jest to kultura pieniędzy i pracoholizmu, kultura zbytecznej konsumpcji dążącej do chwilowej satysfakcji oraz odrzucenia społecznego i obywatelskiego zaangażowania na rzecz indywidualnych osiągnięć i instrumentalnych reakcji”. Możemy się tej deskrypcji sprzeciwiać uznając ją za tendencyjną i przesadzoną, ale dobrze ją zgłębiwszy przyznamy Castellsowi rację – tak, zależy nam najbardziej na zaspokojeniu pragnień jednostki. Gołębiewski bynajmniej nie omija tej konstatacji – potwierdza tezę Casttelsa, akceptuje ją i rozwija na swój sposób. Innymi słowy, uważnie przygląda się zmianom zachodzącym na książkowym rynku. A te nie nastrajają bynajmniej do pozytywnych wniosków. Autor mimochodem niemal przytacza dane, które stawiają włosy na głowie: zamiera praktyka lektury, „46 proc. badanych przez Bibliotekę Narodową przyznaje, że w ciągu ostatniego miesiąca nie …
Wyświetlono 25% materiału - 402 słów. Całość materiału zawiera 1610 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
Dostęp czasowy
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
Dostęp terminowy
Płatność kartą płatniczą lub przelewem
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail.
Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeżeli jesteś już abonentem Rynku Książki