Poniedziałek, 14 listopada 2016
Sprzedaż książek na prezent
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru447


Według badań konsumenckich ok. 25 proc. książek kupowanych w Polsce przeznaczonych jest na prezent. Przegląd trendów odzwierciadlających rynkową koniunkturę w obszarze sprzedaży oferty wydawniczej przez internet prezentują z kolei badania zrealizowane przez firmę Cube Research. Z ich analizy wynika, że 47 proc. właścicieli badanych e-księgarń twierdzi, że 2015 rok był lepszy niż 2014, a 23 proc. e-księgarń stwierdziło, że im się pogorszyło. Z kolei 45 proc. e-księgarń deklaruje wzrost sprzedaży w tym okresie, 63 proc. spodziewa się wyższej koniunktury w bieżącym roku i latach kolejnych, a 70 proc.prognozuje wyższą sprzedaż. 63 proc. badanych księgarń stosuje różne formy promocji cenowych, jednocześnie 86 proc. respondentów twierdzi, że doszli do granicy za którą nie są w stanie konkurować ceną.
W związku z takimi tendencjami podmioty z rynku książkowego e-commerce szukają innych form przyciągania klientów. Takie deklaracje składa 3/4 badanych, a 37 proc. właścicieli księgarń zamierza inwestować w omnichannel marketing.
Ponadto blisko 60 proc. właścicieli księgarni zależy na stosowaniu narzędzi, które pomagają lepiej zrozumieć zachowania klientów, a niemal połowa badanych zauważa w swoich sklepach rosnącą rolę millenialsów i zamierza inwestować w kontakty i obsługę tej grupy klienckiej. 37 proc. księgarni myśli o badaniach konsumenckich służących lepszemu poznaniu swoich klientów.
Ponadto wyniki przywoływanego już badania wskazują, iż połowa właścicieli e-sklepów twierdzi, że warto byłoby wprowadzić do oferty książki opakowane na prezent. Jednocześnie 77 proc. reprezentantów badanych sklepów uważa, że koszt opakowania powinien ponosić klient.
I właśnie chęć wykorzystania powyższych rynkowych tendencji stoi u podstaw projektu o nazwie Giftbox prowadzonego przez firmę Forbooks. Chodzi o widget do zainstalowania na stronie internetowej e-księgarni czy wydawnictwa, którego podstawową funkcjonalnością jest ułatwianie sprzedaży książki z dedykowaną wysyłką.
Ogólne zasady współpracy zakładają prowizję od sprzedaży książek na prezent, bezpłatną implementację widgetu na stronie partnera (wydawnictwa bądź e-księgarni) a także wiele dedykowanych rozwiązań marketingowych, jak możliwość włączenia widgetu na określony czas, np. na okres świąt. Forbooks oferuje również stosunkowo elastyczny model logistyczny w obszarze obsługi pakowania i wysyłki zamówień. Zamawiającym Giftbox oferuje szereg funkcjonalności pozwalających na personalizację zamówienia, takie jak: automatyczne dopasowanie opakowania do formatu książki, wybór terminu dostawy zoptymalizowany pod względem potrzeb klienta, np. w dniu urodzin, stale poszerzana gama opakowań, sformatowana z uwagi na wybrane wskaźniki: okazję, wydawnictwo czy porę roku. Według prognoz Forbooks, dzięki wdrożeniu GiftBox, 19-25 proc. zamówień danej platformy sprzedażowej powinno generować dodatkowy przychód z tytułu sprzedaży opakowań, a w okresie przedświątecznym może to być nawet 90 proc.
Modelowa struktura kosztów i korzyści prezentuje się następująco: 8,99 zł to sugerowana cena opakowania, 5,99 zł stanowi prowizja ForBooks zawierająca koszt opakowania, a dodatkowy średni przychód na każdej książce, to ok. 3 zł, czyli uśrednione 10 proc. ceny książki.

Generalnie GiftBox oferuje trzy modele współpracy: e-Commerce, Konfigurator prezentu oraz Mieszany.

W ramach pierwszego z nich Giftbox pełni funkcję samodzielnej platformy dystrybucji książek oraz książek na prezent, która zapewnia obsługę pełnego cyklu zakupu, w tym prezentację i wybór opakowania, dodawanie produktów do koszyka, wybór rodzaju przesyłki i płatności, formularz na niezbędne do zakupu dane oraz płatność elektroniczną. W trybie “Konfigurator prezentu” plugin Giftboxa umożliwia wybór opakowania do książki na prezent, następnie informacje o opakowaniu, jak obraz, cena, rozmiar, dedykacja czy data dostawy zwracane są do systemu partnera Forbooks i tam modyfikowane w ramach koszyka. W dalszej kolejności opakowania dostarczane są do magazynu partnera.  W ramach tego modelu Foorbooks oferuje swoim partnerom także przeszkolenie z profesjonalnego pakowania prezentów.
Natomiast w trybie Mieszanym zamówienia książek na prezent realizowane są przez Forbooks, a pozostałe zamówienia na książki realizuje sam partner.

Autor: PW
Źródło: BA 447