Przychody grupy kapitałowej Empik w 2020 roku zmalały o 6,7 proc. – do 1,81 mld zł, a wynik netto – z 37,96 mln zł zysku do 90,27 mln zł straty. To niewątpliwie wpływ epidemii. Stanowiący zdecydowaną większość działalności grupy Empik dział detaliczny zanotował spadek przychodów zewnętrznych o 11 proc., z 1,74 mld zł do 1,57 mld zł. Wpływy z wydawniczej zmalały, natomiast wzrosły przychody z działalności hurtowej i z e-commerce. W skład grupy kapitałowej oprócz Empiku wchodzą jego spółki zależne (w większości ma 100 proc. udziałów): publikująca książki Grupa Wydawnicza Foksal, dystrybutor prasowy Pol Perfect, sieć księgarni Mole, zajmujące się sprzedażą e-booków i audiobooków Virtualo, dystrybutor książek Platon, sprzedająca muzykę cyfrową Emuzyka, platforma biletowa Going, Empik Foto i Empik Ventures. Jak uzasadniono w sprawozdaniu finansowym, „spadek sprzedaży spowodowany okresami lockdownu miał dominujący efekt na ostateczny wynik, mimo dynamicznie rosnących przychodów online oraz digital. Spadek ten spowodowany był przede wszystkim zamknięciem większości sklepów w okresie marzec-kwiecień oraz znacznie zmniejszoną ilością klientów w galeriach handlowych w okresie zamknięcia większości sklepów w listopadzie. Dodatkowo część sklepów Empik była zamknięta przez dłuższy okres niż obowiązywanie ograniczeń w handlu ze względu na odstąpienie od umów najmu. W okresach, w których nie występowały znaczące ograniczenia działalności handlowej w obiektach wielkopowierzchniowych, sprzedaż Empik szybko odbudowywała się stopniowo osiągając poziomy nieznacznie niższe niż w porównywalnych okresach 2019 roku. Ogólnie w skali całego roku spadek sprzedaży był znacznie mniejszy lub też w ogóle nie wystąpił dla sklepów zlokalizowanych w mniejszych galeriach i parkach handlowych, zwłaszcza tych zlokalizowanych w mniejszych miastach oraz w dużych miastach w bezpośrednim sąsiedztwie obszarów o dominującej funkcji mieszkaniowej”. Po pierwszym lockdownie Empik wypowiedział umowy dotyczące wynajmu powierzchni pod 42 placówki, ostatecznie zamknięto siedem z nich. Udało się też otworzyć 14 nowych sklepów, z których większość zlokalizowana jest w retail parkach w mniejszych ośrodkach miejskich, w których nie było do tej pory salonów Empik. Otwarto sześć nowych salonów Papiernik by Empik. Jak poinformowano, format ten odnotował wysokie dwucyfrowe wzrosty sprzedaży we wszystkich kategoriach i z sukcesem rozwija swój zasięg. Empik podjął też „szereg innych działań mających na celu dostosowanie poziomu kosztów do nowych warunków prowadzenia biznesu stacjonarnego, w szczególności: dostosowanie organizacji i procesów operacyjnych w sklepach do zmniejszonej ilości klientów oraz optymalizację niekluczowych wydatków w ramach Grupy. Łączne oszczędności kosztowe osiągnięte w ciągu roku przekroczyły 50 mln”. W 2021 spółka planuje otworzyć 30 nowych lokalizacji, w tym lokalizacji ulicznych w formacie convenience. Dynamiczne wzrosty notowała platforma Empik.com. W czasie pierwszego lockdownu (kwiecień – maj) wzrost sprzedaży w e-sklepie sięgnął nawet 70 proc., a wzrost samej sprzedaży marketplace – 110 proc. W ciągu roku do platformy dołączyło 1200 nowych sprzedających, a liczba produktów oferowanych wzrosła o ponad 1 …