Współczesny kryzys dotyczył początkowo głównie dużych inwestorów, korzystających z kredytów. W USA już listopad ubiegłego roku został uznany za katastrofalny: w porównaniu do listopada 2007 rynek książki – na podstawie danych urzędu statystycznego – osiągnął obroty niższe o 13 proc., czyli w wysokości 1,05 miliarda dolarów (około 800 mln euro). Obroty całościowe handlu detalicznego w listopadzie 2008 były niższe w USA o 10 proc. W pierwszych dniach stycznia 2009 roku podano, że skumulowane obroty rynku książkowego w ciągu 11 miesięcy 2008 roku były na tym samym poziomie, co w tym samym okresie roku 2007. W drugim tygodniu stycznia 2009 roku duże sieci księgarskie (Barnes & Noble, Borders i Books-A-Milion) meldowały, że spodziewane obroty w okresie świąt Bożego Narodzenia były znacznie niższe od oczekiwanych. W dwóch pierwszych firmach już wymieniono kierownictwo na takie, które lepiej przygotuje przedsiębiorstwa na czas kryzysu. W USA obserwuje się panikę wśród dużych wydawców. Wielkim sieciom i księgarniom internetowym spadają obroty od września 2008 roku, spadają kursy akcji i wartość dolara, wydawcy kilkakrotnie zmniejszają wysokość zysków operacyjnych w budżecie na 2009 rok. Pierwszy czwartek grudnia 2008 roku dziennik „New York Times” nazwał w USA „czarnym czwartkiem”: wydawnictwo Simon and Schuster zwolniło 35 pracowników, chrześcijańskie wydawnictwo Thomas Nelson rozstało się z 54 pracownikami, wszyscy czekają na to, co zrobi największy wydawca literatury pięknej i literatury faktu – Random House, należący do niemieckiego Bertelsmanna. W Niemczech zawirowania na rynku kapitałowym stały się na tyletematem codzienności, że na podstawie danych Towarzystwa Języka Niemieckiego, określenie „kryzys finansowy” było najpopularniejszym zwrotem roku 2008, tak jak w 2001 był to „11 wrzesień” a w 1999 słowo „milenium”. „Kryzys” najczęściej był używany w kontekście banków, nieruchomości i sektora finansowego. Z przewidywań Niemieckiego Związku Druku …
Wyświetlono 25% materiału - 280 słów. Całość materiału zawiera 1121 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu,
należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880.
Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.