Poniedziałek, 18 maja 2009
Przedstawiciel handlowy w branży wydawniczej – cz. 1
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru247
Pomijanym często ogniwem w łańcuchu dystrybucji i promocji książki jest przedstawiciel handlowy, nazywany niekiedy reprezentantem, handlowcem czy promotorem. Bez względu jednak na nazewnictwo rola jego jest zwykle niedoceniana – nie tylko przez pracowników czy właścicieli księgarń, ale również przez samych wydawców czy dystrybutorów, którzy w taką formę komunikacji z rynkiem zdecydowali się zainwestować. Czy nazwanie przedstawiciela handlowego „narzędziem do komunikacji” może dziwić? Postaram się przedstawić kilka aspektów jego pracy, które dowodzą, że tak właśnie jest lub przynajmniej tak być powinno. Niezbyt ambitne zajęcieJeszcze kilka lat temu zawód ten traktowany był z przymrużeniem oka. Pamiętam, gdy sam pracowałem w takim charakterze, często zdarzało mi się słyszeć, że to proste i niezbyt ambitne zajęcie, które może wykonywać każdy. Zresztą także firmy „masowo” zatrudniające przedstawicieli traktowały ten zasób kadrowy jakby drugorzędnie w stosunku do innych. Niestety, szybko okazało się, że posiadanie dużej liczby handlowców bez odpowiednich predyspozycji spowodowało, że odbiorcy, do pracy z którymi przedstawiciele byli dedykowani, zaczęli postrzegać ich jako zło konieczne, a pracodawcy powoli tracili korzyści wynikające z zatrudniania ich. Oczywiście, nie była to wina wyłącznie przedstawicieli. Również sposób zarządzania sprzedażą przez właścicieli czy dyrektorów handlowych wydawnictw, źle ustalone priorytety często przejawiające się w nierealnych planach sprzedaży, brak szkoleń bądź zła identyfikacja potrzeb szkoleniowych czy w końcu brak utożsamienia z firmą spowodowany błędami w zarządzaniu personelem determinowały takie, a nie inne zachowania handlowców. Dziś sytuacja wygląda inaczej. Według moich obserwacji, liczba osób pracujących w tym zawodzie w branży wydawniczej zmalała. Można powiedzieć, że zostali ci, którzy wiedzą, o co w tym wszystkim chodzi, zatrudnieni lub współpracujący z tymi, którzy wiedzą, że w dzisiejszych czasach chcąc osiągać ponadprzeciętne rezultaty, bez dobrego zespołu handlowców obyć się nie sposób. Przedstawiciel handlowy jest drogą inwestycją każdego przedsiębiorstwa. Koszty samochodu, paliwa, szkoleń, spotkań integracyjnych, wynagrodzenia, wyposażenia w sprzęt i materiały wspierające sprzedaż oraz zarządzanie tym zespołem są duże. Gdzie więc szukać korzyści? Można powiedzieć, że posiadanie zespołu przedstawicieli jest elementem tworzenia przewagi konkurencyjnej. W czasach, gdy wydawnictwa walczą na rynku o przetrwanie bądź zagarnięcie jego największej części, takie elementy jak szybkość działania, dynamiczne reagowanie na zmiany, pozyskiwanie informacji z rynku (i przekazywanie „na rynek”), wsparcie sprzedaży poprzez wizualizację produktu czy bezpośredni kontakt z klientem są kluczowe dla osiągnięcia sukcesu. Dobry reprezentant to kopalnia wiedzy dla inwestującej w niego firmy. Ważne jest tylko, czy potrafi odpowiednio te informacje zbierać, przetwarzać i wykorzystywać. Czy organizacje mają wewnętrzną gotowość, by poszczególne jej komórki – marketing, redakcja czy logistyka – chciały i potrafiły te informacje …
Wyświetlono 25% materiału - 405 słów. Całość materiału zawiera 1620 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się