Poniedziałek, 8 września 2008
Ministerialne dotacje dla czasopism kulturalnych
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru229
Łatwiej zarobić pieniądze i samemu sfinansować pismo kulturalne, niż znaleźć na nie sponsorów. Przeczucia Mariusza Czyżowskiego, odkąd 12 lat temu jego Zielona Sowa stanęła za wydawaniem dwumiesięcznika „Studium”, okazały się nie tylko prorocze. Wolnorynkowa rzeczywistość przyniosła znacznie więcej trudności, którym czasopisma kulturalne w Polsce nie były w stanie zaradzić samodzielnie. Odchodzi czytelnik, mecenat państwowy coraz mniej chętnie przyznaje dotacje na rozwój czasopism kulturalnych, o mecenacie prywatnym nawet nie wspomnę. Odejście, o którym mowa, jest naturalnie czymś więcej niż tylko spadkiem wskaźników czytelnictwa. Powoli tytuły kulturalne tracą bowiem najwierniejszych odbiorców, tych mianowicie, którzy pamiętają powstanie „Twórczości” (1945), wrocławskiej „Odry” (1961), którzy potrafią wymienić kilka tytułów więcej niż „Krytykę Polityczną” lub „Lampę”. Rodzi to szczególne wyzwania i trudno im przeciwdziałać na przestrzeni kilku tylko lat. Dla tytułów poza medialnym mainstreamem, do którego udało się dostać nielicznym, jest to jeszcze trudniejsze, niosąc za sobą kolejne wyzwania, a potem kolejne. Przykład „Pisma poświęconego” jest tutaj szczególnie uderzający – od wielkiej kariery w połowie lat 90. do upadku niemalże, przed którym uratował „Frondę” Michał Jeżewski. Ciekawy wydaje się również fakt, jak różnymi kanałami do mainstreamu czasopisma te dochodziły. „Zeszyty Literackie” w znacznej części dzięki mecenatowi koncernu gazetowego (Agora), na fali popularności debiutanckiej powieści Doroty Masłowskiej znalazła się w nim „Lampa”. Niewielu jednak zajmowało, co Paweł Dunin-Wąsowicz robi dokładnie, jakie wydaje książki ani z którymi autorami trzyma. Padało raczej pytanie, jak to robi? Wróćmy …
Wyświetlono 25% materiału - 228 słów. Całość materiału zawiera 914 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się