Książki w supermarketach kupują głównie kobiety, robią to w Biedronce i wybierają kryminały oraz publikacje dla dzieci — wynika z badania serwisu Mojagazetka.pl.
Niemal 60 proc. badanych przyznało, że podczas zakupów spożywczych zdarza się im wrzucić do koszyka książkę.
Głównym powodem jest wygoda. Prawie 52 proc. ankietowanych kupujących książki przyznało, że łatwiej kupić im książkę przy okazji zakupów w supermarkecie, niż np. iść specjalnie po nią do księgarni czy zamawiać przez internet.
Ponad 42 proc badanych potwierdziło również, że do książkowych zakupów skłaniają ich niskie ceny. Nieco ponad 31 proc. odpowiedziało też, że po prostu często znajdują coś ciekawego w książkowej ofercie supermarketów.
Najwięcej, bo prawie 30 proc. badanych, którzy nie kupują książek w supermarketach przyznało, że nie kupują książek w ogóle.
Nieco ponad 20 proc. czuje się zniechęcona bałaganem, jaki często panuje na półkach czy w boksach z książkami. Podium zamyka odpowiedź użytkowników, którzy wolą kupować książki w innych miejscach, a których jest niewiele ponad 18 proc.
W jakich marketach najczęściej kupujemy książki?
Największą popularnością wśród badanych cieszy się Biedronka — aż 90,5 proc. wskazało, że to najczęściej tam kupuje książki.
Próg 20 proc. wskazań przekroczyły sieci Lidl i Carrefour, a próg 10 proc. Auchan.
(Wyniki nie sumują się do 100 proc., ponieważ respondenci mogli wybrać więcej niż 1 odpowiedź).
Jak wygląda oferta książkowa sieci handlowych?
Serwis przyjrzał się niedawnym ofertom książkowym wymienionych wyżej czterech supermarketów. O ile w czerwcowych i lipcowych gazetkach Lidla i Auchan nie było żadnych książek poza publikacjami z naklejkami czy puzzlami dla najmłodszych, o tyle w Biedronce i Carrefourze „naprawdę było w czym wybierać!”
W okresie czerwiec–lipiec 2023 w gazetkach Biedronki znalazło się aż 28 ofert książkowych, a w gazetkach sieci Carrefour 11 ofert. W obu sieciach promowane były zarówno publikacje dla dzieci, jak i dorosłych.
W Biedronce dostępne były m.in. książki i książeczki dla dzieci, literatura młodzieżowa, klasyki literatury, kryminały, powieści, poradniki i atlasy. Ich ceny są różnorodne — od 6,99 za książeczki dla dzieci po 39,99 za beletrystykę i literaturę młodzieżową.
W ofercie sieci Carrefour znalazły się głównie książki dla najmłodszych i starszych dzieci, w tym bajki czy pozycje edukacyjne.
W ofercie dla dorosłych nie ma niestety mowy o konkretnych gatunkach czy tytułach. Można znaleźć za to propozycje w kategorii „tania książka” za 9,99, 12,99 i 14,99, „książka w dobrej cenie” za 19,99 zł, „bestsellery” za 29,99 zł oraz „nowości beletrystyczne” za 44,99 zł.
Ile książek kupujemy w supermarketach?
Największa grupa badanych — prawie 45 proc. — w ciągu ostatnich 12 miesięcy kupiła w supermarketach 2–5 książek. 8,5 proc. kupiło więcej niż 10, a jedynie niecały 1 proc. nie kupił na przestrzeni roku żadnego tytułu.
A przy jakiej okazji najczęściej je kupujemy?
Najczęstszą okazją do zakupu książek podczas codziennych zakupów jest spontaniczne zainteresowanie ofertą — przyznało to ponad 35 proc. ankietowanych. Niewiele mniej, bo niemal 29 proc. badanych odpowiedziało, że kupuje książki, gdy zobaczą coś, co i tak planowali kupić bądź przeczytać. Z kolei prawie 20 proc. kupuje książki w supermarketach, gdy zobaczą coś w naprawdę niskiej cenie.
Jakie gatunki książek są najczęściej wybierane?
Najpopularniejszą kategorią, po którą sięgają badani, to książki dla dzieci (ponad 47 proc.), a spośród książek dla dorosłych największym powodzeniem cieszą się kryminały (prawie 41 proc.).
Inne gatunki literackie, które kupuje więcej niż 20 proc. badanych, to powieści, thrillery i książki sensacyjne, książki kucharskie, romanse oraz poradniki.
Na koniec badania poproszono ankietowanych, aby wymienili, ostatnią książką, którą kupili podczas zakupów w supermarkecie. Mocną reprezentację mają książki dla najmłodszych. Kupujący wybierali m.in. książeczki z przygodami Kici Koci oraz atlasy zwierząt.
Wśród ankietowanych jest wielu fanów książek trzymających w napięciu, którzy kupili tytuły autorstwa topowych polskich pisarzy tego gatunku — „Werdykt” i „Langer” Remigiusza Mroza czy „Czarne słońce” Jakuba Żulczyka.
W kategorii romansów padł tytuł „365 dni” Blanki Lipińskiej, a wśród powieści m.in. „Klejnoty” Danielle Steel.
Zainteresowaniem cieszy się także literatura młodzieżowa i takie tytuły, jak „Rodzina Monet” i nieśmiertelny „Harry Potter”.
Ponadto klienci supermarketów chętnie sięgają także po ponadczasowe klasyki — kupili np. „Damę kameliową”, „Dumę i uprzedzenie” oraz „Małego Księcia”.
Wśród poradników znalazły się mi.in. atlas grzybów oraz tytuł „Jak przestać się martwić”.
Szczegóły badania
W badaniu wzięło udział 76 proc. kobiet i 24 proc. mężczyzn.
Najliczniejszą grupę stanowili badani w wieku 35-44 lat (ponad 38 proc.), a najmniej liczną osoby w wieku 19-24 lat (mniej niż 2 proc.).
Największa grupa badanych (ponad 30 proc.) mieszka w miejscowości poniżej 10 tys. mieszkańców, a najmniej ankietowanych (niecałe 14 proc.) w miastach 100- 500 tys.
Ankieta została przeprowadzona na grupie 358 użytkowników aplikacji Moja Gazetka w dniach 4–7 sierpnia 2023.
(s. 17-18)