Piątek, 11 kwietnia 2008
Czytelmania ? Ogólnopolska Kampania na Rzecz Wspierania Czytelnictwa - RYNEK KSIĄŻKI
CzasopismoWiadomości Księgarskie
Tekst pochodzi z numeru54


Od 31 marca do 6 kwietnia trwał Festiwal Czytelmanii, podczas którego rozdanych zostało 60 tys. egzemplarzy książki-prezentu wydrukowanych specjalnie na tę okazję. Odbywająca się już od trzech lat kampania promująca czytelnictwo organizowana przez fundację COMMITMENT TO EUROPE arts & business cieszy się dużą popularnością. Nie tylko dzięki książkowym prezentom, ale również dzięki towarzyszącym jej kulturalnym wydarzeniom.

Jak to się zaczęło?

Historia Czytelmanii sięga 2005 roku. Celem kampanii jest promocja książek oraz czytelnictwa w Polsce, wykreowanie mody na czytanie i reanimacja pierwotnej wartości książki w dobie powszechnej technologizacji rzeczywistości. Honorowy patronat nad Czytelmanią objął minister kultury i dziedzictwa narodowego.

Pierwsza edycja ogólnopolskiej akcji trwała od maja do października 2005 roku. Spotkała się wówczas z wielkim zainteresowaniem. Do akcji przyłączyło się wiele podmiotów, które pod szyldem Czytelmanii organizowały wydarzenia na rzecz promocji czytelnictwa (księgarnie, biblioteki, kawiarenki). W ramach przeprowadzonej akcji informacyjnej ukazało się ponad 200 publikacji na temat samej akcji oraz czytelnictwa. Do kampanii, oprócz partnerów medialnych, włączyły się też inne media ogólnopolskie oraz regionalne, przyczyniając się do poszerzenia idei akcji oraz jej hasła.

W 2005 rozdano 40 tys. książek-prezentów opowiadania ,,Bezpański pies? Irka Grina.

Partnerami merytorycznymi były europejskie organizacje, działające na rzecz podniesienia czytelnictwa ? European Booksellers Federation oraz Federation of European Publisher oraz Piotr Marciszuk ? prezes Polskiej Izby Książki.

Druga Czytelmania znacznie rozszerzyła swój zasięg. Ilość rozdawanej w ramach akcji książki-prezentu zwiększono do imponującej liczby 60 tysięcy. Tym razem, dzięki współpracy z wydawnictwem Muza, udało się wydać opowiadanie ?Toni Takitani? Harukiego Murakamiego. Kampania dotarła do mieszkańców 48 miast na terenie całej Polski, a punktów zaangażowanych w akcję (tworzących Klub Czytelmaniaka) było ponad sto. Właśnie w księgarniach, kinach, kawiarniach i bibliotekach organizowane były akcje, których głównym zadaniem było uświadomienie dzieciom, młodzieży i dorosłym, że czytanie nie musi być nudnym obowiązkiem, lecz może być wartościową rozrywką.

Warto w tym miejscu zaprezentować kilka pomysłów kreatywnych partnerów akcji. I tak, klienci księgarni Pod Globusem w Krakowie na hasło ?Dużo czytam, dużo wiem? otrzymywali w prezencie opowiadanie Murakamiego. Warszawski Tarabuk zorganizował pokaz mody ,,Nosimy książkę?, podczas którego można było obejrzeć wybrane kreacje najlepszych domów wydawniczych z Polski z kolekcji środkowo- europejskiej. Pokaz poprzedzony był pogadanką wykładowców z Wyższej Szkoły Poczucia Humoru, czyli Romana Kurkiewicza i Jakuba Bułata na ten temat właśnie. Z kolei w księgarni Państwowego Instytutu Wydawniczego podczas trwania kampanii przysługiwał rabat 20 proc. na wszystkie tytuły wydawnictwa, a w krakowskim Inter Booku odbywały się słuchowiska literatury angielskiej.

Czytelmania z ,,Zoologiem?
W tym roku na przełomie marca i kwietnia odbyła się trzecia edycja Ogólnopolskiej Kampanii Na Rzecz Wspierania Czytelnictwa. Autorem książki-prezentu był włoski pisarz Niccolo Ammaniti, który ma na swoim koncie powieści, opowiadania, nowele, artykuły, komiksy oraz najważniejszą włoską nagrodę literacką Premio Strega 2007. Bohaterem tegorocznej Czytelmanii było opowiadanie pt. ,,Zoolog? wydane w 60 tys. egzemplarzy dzięki sponsorom kampanii ? Europapier, Mondi.

? Książka-prezent ma być literaturą najwyższej klasy. Rok temu Haruki Murakami, wcześniej Irek Grin, teraz włoska sława ? informuje Zuzanna Ziajko, koordynator projektu. Na pytanie kto za rok tajemniczo odpowiada: ? Tego zdradzić nie mogę. Ale po cichu powiem, że trwają już rozmowy z agentem. I będzie to prawdziwa niespodzianka!

Niespodzianką jest także coraz szerszy zasięg kampanii. Dzięki zaangażowaniu firmy Platon oraz szeregu placówek księgarskich zgłaszających się do Klubu Czytelmaniaka książkę-prezent można było dostać aż w 400 punktach na terenie całej Polski. W akcję włączyli się także m.in.: Kolporter, Ruch, Traffic Club, Dom Książki w Białymstoku oraz największa księgarnia internetowa Merlin.pl.

Ponieważ celem Czytelmanii jest dotarcie do tej części społeczeństwa, która na co dzień nie sięga po książkę, dlatego opowiadanie Ammanitiego czekało na uczestników nie tylko w bibliotekach i księgarniach, lecz także w kinach (Multikino), punktach obsługi klienta Intercity, kawiarniach (Daily Cafe), sklepach internetowych (Creative.pl, Merlin.pl, Komputronik). To miejsca, w których książkowy prezent był z pewnością zaskoczeniem.

Organizatorzy kampanii chcą przekonać, że książka nie jest zakurzonym zabytkiem, lecz ewoluuje i przybiera nowoczesne formy na miarę XXI wieku. W związku z tym dostępna była także w formacie audio, a uczestnicy kampanii (tu raczej przodowali młodzi) mogli wygrać odtwarzacze MP3 ufundowane przez firmę Creative.

Także w tym roku nie zabrakło Czytelmaniowych atrakcji w całej Polsce. Były m.in.: wieczory autorskie, warsztaty szybkiego czytania, przedstawienia, konkursy literackie z nagrodami, wystawy, warsztaty plastyczne oraz specjalne rabaty. Tegoroczni partnerzy kampanii to: Muza SA, Creative, Platon. Więcej informacji o przebiegu kampanii znaleźć można na stronie: www.czytelmania.pl.

Autor: SYLWIA MROCZEK-ZAWADZKA