Czwartek, 15 grudnia 2022
Shakespeare and Company
Paryska Piąta Dzielnica, tuż obok ikonicznej katedry Notre Dame, nieopodal brzegu Sekwany. Trudno o bardziej prestiżowy i rozpoznawalny adres we francuskiej stolicy. To właśnie tutaj, w starej kamienicy działa jedna z najsłynniejszych księgarni Paryża, a kto wie, może nawet całej Europy i zachodniego świata. Shakespeare & Co. Już z dystansu rozpoznać można jej fasadę – wykonane z drewna zielone drzwi i framugi, duże okno, za którym ciepłe żółtopomarańczowe światło rozjaśnia półki pełne książek. A także charakterystyczny szyld: ułożone nie do końca pod linijkę, ręcznie wycinane czarne litery „Shakespeare and Company” (z pierwszym „S” na czerwono i większych rozmiarów niż pozostałe) na żółtym tle. Nie sposób go przeoczyć i nawet niezainteresowany książkami przechodzień z pewnością zwróci nań uwagę. Księgarnia Shakespeare & Co. otworzyła swoje podwoje w 1919 roku. Jej założycielka – znana w ówczesnym świecie pochodząca ze Stanów Zjednoczonych redaktorka Sylvia Beach – wpadła na pomysł, by wykorzystać wzrost popularności ówczesnej literatury anglojęzycznej i zagospodarować rosnących w sławę autorów, którzy często odwiedzali wtedy Paryż, a nawet w nim zamieszkiwali. Lista sławnych piszących przyjaciół i klientów księgarni jest długa. Wystarczy wymienić jednak kilka nazwisk, by zorientować się, jakie sławy zaglądały do tego niezwykłego miejsca: James Joyce, Thomas Stearns Eliot, Francis Scott Key Fitzgerald, a także Ernest Hemingway, który opisał swoją wizytę w księgarni we wspomnieniach „Ruchome święto” („A Moveable Feast”). To właśnie przedstawiciele tak zwanego straconego pokolenia (którą to nazwę ukuła sama Gertrude Stein), twórcy-emigranci, którzy opuszczali rodzinne strony i osiedlali się w Paryżu w drugiej dekadzie XX wieku, i to właśnie w tym mieście publikowali swoje, uznawane dziś za najbardziej kontrowersyjne, a zarazem przełomowe, dzieła. Zmiany właścicielskie sprawiły, że w 1951 roku księgarnia trafiła w ręce George’a Whitmana, a do długiej już listy prominentnych …
Wyświetlono 25% materiału - 257 słów. Całość materiału zawiera 1028 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się