środa, 24 października 2012
Jak wygenerować dodatkowe dochody dla wydawców
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru339
Niedoścignionym wzorcem w zarabianiu na utworach są producenci muzyczni i filmowi. Dany utwór muzyczny najpierw jest wydawany na płycie, której promocję zapewniają przynoszące największe dochody trasy koncertowe. Jednocześnie utwór jest przez cały czas odtwarzany w stacjach radiowych i telewizyjnych, a każda z tych stacji, żeby mogła w ogóle nadawać jakiekolwiek utwory, musi mieć zawartą umowę z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi (OZZ) i odprowadzać na ich rzecz odpowiednie opłaty, które stanowią wynagrodzenie autora, wykonawcy i producenta za publiczne odtwarzanie danego utworu. Nie inaczej jest w przypadku utworu filmowego. Najpierw jest on wyświetlany w kinach, gdzie zarabia duże pieniądze. Jednak na tym zarabianie przez producenta filmu, aktorów oraz wszystkich współtwórców (m.in. główny reżyser, operator obrazu, twórcy scenariusza itp.) się nie kończy – film trafia na płyty DVD lub inne nośniki, a następnie jest odtwarzany w telewizjach płatnych, a w końcu i bezpłatnych. Na każdym z tych etapów wymienionym (współ)twórcom i wykonawcom należy się od korzystających wynagrodzenie wypłacane im za pośrednictwem właściwych OZZ. Prawo autorskie daje zatem twórcy możliwość zarabiania na całym cyklu życia biznesowego dzieła, a nawet po jego wygaśnięciu. Umożliwiają to OZZ, które dzięki powierzonym im prawom mogą skutecznie i na masową skalę dochodzić w imieniu swoich członków (i nie tylko) należnego im wynagrodzenia za masowe korzystanie z ich utworów. Korzyści dla posiadaczy praw autorskich są znacznie szersze: obok stałego strumienia dochodów pieniężnych wynikającego z inkasowania przez OZZ opłat licencyjnych od podmiotów korzystających i przekazywania ich uprawnionym, OZZ bierze też na siebie ciężar reprezentowania posiadaczy praw autorskich wobec ewentualnych podmiotów korzystających w sposób masowy z utworów, jak i zainteresowanych biznesowym wykorzystaniem utworu jako części szerszego opracowania, w którym występują również inne utwory. Wówczas OZZ dysponująca w swoim repertuarze tymi utworami może na określonych warunkach udzielić podmiotowi zainteresowanemu licencji, przekazując zainkasowaną opłatę na rzecz posiadaczy praw autorskich. Dla wydawców może to oznaczać szereg udogodnień: dzięki korzystaniu z usług SAiW „Polska Książka” uzyskują oni możliwość dalszego zarabiania na wydawanych przez siebie utworach (o ile nadal są, na mocy umowy wydawniczej, właścicielami praw autorskich) poprzez …
Wyświetlono 25% materiału - 334 słów. Całość materiału zawiera 1339 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się