Firma Granna jest jednym z najbardziej znanych wydawców i producentów gier edukacyjnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Jej rozwój został omówiony w monografii autorstwa Marioli Ciszewskiej-Mlinarič zatytułowanej „Pokonywanie dystansu w ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw” opublikowanej w 2019 roku przez Poltex. Ponownie przypadek Granny jako jeden z kilku biznesowych case study autorka omówiła w pracy „Internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw. Historie opowiedziane z pasją” wydanej przez Poltex w ubiegłym roku, której Mariola Ciszewska-Mlinarič była redaktorką naukową. Książka otrzymała w tym roku prestiżową Nagrodę Economicus przyznawaną przez redakcję „Dziennika. Gazety Prawnej” w kategorii „najlepszy polski poradnik ekonomiczno-biznesowy”. Granna została założona przez małżeństwo Ewę i Konrada Falkowskich i w 1991 roku rozpoczęła produkcję gier. Początkowo produkty powstawały w domu, w oparciu o skromny rodzinny budżet, a składowane były w wynajętej piwnicy. W 1993 roku nastąpił zakup pierwszej maszyny do foliowania pudełek, a w 1994 roku przeniesiono zakład z mieszkania do hali produkcyjnej o powierzchni 200 mkw., gdzie powstawało wówczas już sześć różnych gier. W biurze pracowały wtedy trzy osoby. W 1996 roku kupiono pierwszą maszynę do składania pudełek, a po dziesięciu latach działalności rozpoczął się eksport gier. „Idea założenia przedsiębiorstwa narodziła się z pasji, aby dać dzieciom możliwość rozwijania się przez zabawę, w sytuacji, gdy na rynku nie było ciekawych gier edukacyjnych. Początkowe lata działalności przypominają historię wielu polskich przedsiębiorców – produkcja najpierw mocno chałupnicza, wynajmowanie małych przestrzeni, rozwożenie gier przez samego właściciela prywatnym samochodem. Stopniowo przedsiębiorstwo zaczęło rosnąć, zatrudniając coraz więcej ludzi, inwestując w linie produkcyjne i własną siedzibę”, opisuje początki firmy autorka monografii. I dodaje: „pierwsze, sporadyczne próby sprzedaży na rynek rosyjski były podejmowane pod koniec lat 90., ale kryzys przekreślił te plany. Dopiero w 2003 roku rozpoczęto regularny eksport gier, zaczynając od Czech i Słowacji”, napisała Mariola Ciszewska-Mlinarič. Odnotowała przy tym, że właśnie w 2003 roku do Granny zgłosił się niewielki przedsiębiorca, który – mając za żonę Polkę – poznał gry i się nimi zachwycił. Cytuje właścicieli firmy, którzy wspominali, że „pierwsi partnerzy zagraniczni przyszli do nas sami, ale kolejnych już sami zdobywaliśmy”, chociaż wybór Czech i Słowacji jako pierwszych rynków zagranicznych „był nieco przypadkowy”. Podobnie było też z wejściem na rynek turecki. W 2007 roku przeniesiono zakład do kompleksu hal i magazynów na warszawskim Targówku. Hale produkcyjne i magazyny zajmują powierzchnię ok. 3 tys. mkw., a w firmie pracuje około 120 osób. Oferta Granny obejmuje ponad 120 tytułów, a portfolio jest cały czas udoskonalane i poszerzane. Najbardziej …