Czwartek, 3 listopada 2011
Rozmowa z Tomaszem Meka – pomysłodawcą i twórcą oraz Norbertem Słupskim – menadżerem projektu eLibri
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru313
Zidentyfikujcie proszę adres www. elibri. com.pl… Norbert Słupski: Pod tym adresem kryje sie strona informacyjna o serwisie eLibri, a zarazem panel logowania do serwisu. Czym w praktyce jest eLibri? Tomasz Meka: To system dystrybucji informacji na rynku księgarskim. Chodzi o przepływ informacji o książkach dostępnych na rynku między wydawcami a dystrybutorami i księgarniami. NS: Dokładniej rzecz biorąc, mamy tu do czynienia z systemem wymiany informacji, który ma ułatwić każdemu z tych ogniw operowanie danymi o książkach, które dostępne są na rynku. Jakie konkretne korzyści dla rynku płyną z jego istnienia? W pierwszej kolejności, co daje wydawcom? NS: Wydawcom udostępniamy narzędzie, które upraszcza i przyspiesza wprowadzanie tytułu do obiegu handlowego. Na dzień dzisiejszy każdy wydawca współpracując z różnymi firmami sprzedającymi jego książki wypełnia kilka czy kilkanaście różnych formularzy zawierających opis wprowadzanej do dystrybucji pozycji. Dystrybutorów możemy podzielić na takich, którzy udostępniają wydawcom formularze w trybie on-line, czyli takie, które wypełnia się na stronie internetowej oraz tych, którzy wymagają dostarczenia wspomnianych formularzy na przykład w excelu. eLibri załatwia tę kwestię za jednym razem za pomocą jednej formatki, z poziomu której generowane są następnie różne formularze. Dystrybutorom oddajemy do użytku narzędzie, które przyspieszy pozyskiwanie informacji o nowych tytułach. Jakie informacje znajdują się w waszej formatce? NS: Informacje podstawowe, takie jak tytuł, podtytuł, nośnik na którym książka została opublikowana. Zaraz potem znajduje się dosyć rozbudowana sekcja osób związanych z postawaniem książki, w ramach której należy wyszczególnić autora, tłumacza czy ilustratora danej książki. Zachęcamy wydawców, aby w przygotowywanych przez siebie opisach porządkowali te kwestie, obecnie panuje w tym zakresie spory bałagan. Raz w opisach jako pierwsze pojawia się nazwisko, innym razem imię autora czy tłumacza. Chcielibyśmy tę sferę uporządkować, ponieważ ma to duży wpływ na jakość wyszukiwania… Część dalsza formularza, to opis publikacji oraz dane o parametrach fizycznych (szerokość, wysokość, liczba stron). Oczywiście przewidzieliśmy miejsce na dane handlowe (sugerowaną cenę detaliczną, stawkę VAT, PKWiU). Dalej formularz zawiera sekcję, w której wydawca określa status publikacji. To tu użytkownik systemu decyduje kiedy eLibri opublikuje informację o tytule. Istotnym parametrem jest data premiery. To informacja niezwykle ważna dla dystrybutorów! Na zakończenie przechodzimy do części z materiałami dodatkowymi. Czyli chcielibyście, aby cały rynek stosował jeden wzór przy przygotowywaniu opisów książek dostępnych w sprzedaży… NS: Zdecydowanie tak. Taki postawiliśmy sobie cel. Komu to rozwiązanie miałoby najbardziej ułatwiać pracę? TM: W tej chwili każdy podmiot na rynku ma sporo pracy w tym zakresie. Wydawca musi wielokrotnie wprowadzać de facto te same informacje w różnych miejscach. Poprzez swój uniwersalny charakter eLibri pomaga mu oszczędzać czas i zmniejszyć koszt tych operacji. W następnej kolejności są hurtownicy, których problemem jest z kolei fakt, że nie otrzymują na czas zapowiedzi wszystkich debiutujących w sprzedaży tytułów. Wydawcy często znużeni liczbą koniecznych do wypełnienia formularzy część z nich świadomie pomijają. W efekcie dystrybutorzy muszą „wprowadzać” te tytuły z …
Wyświetlono 25% materiału - 461 słów. Całość materiału zawiera 1846 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się