Tradycyjne spotkanie Biblioteki Analiz podczas bieżącej edycji Międzynarodowych Targów Książki w Krakowie rozpoczęła prezentacja wyników rankingu najlepszych w Polsce drukarń dziełowych, który realizuje redakcja „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI”. Już po raz 14. poprosiliśmy wydawców o ocenę współpracy z rodzimymi zakładami drukarskimi. W odpowiedzi otrzymaliśmy 117 głosów oddanych na 28 drukarń. Poniżej prezentujemy czołową dziesiątkę rankingu: 1. Olsztyńskie Zakłady Graficzne OZGraf 2. Opolgraf 3. Mazowieckie Centrum Poligrafii 4. Abedik 5. Zakład Graficzny Colonel 6. Drukarni Wydawnicza im. W. Anczyca 7. Edica 8. Perfekt 9. Drukarnia Read Me 10. Skleniarz. Pełne wyniki rankingu oraz opis metodologii znajdziecie państwo w numerze 10/17 „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI”. Rynek książki Od kilkunastu lat podczas krakowskiego spotkania prezentujemy wyniki całorocznych badań rynku, jakie stale prowadzi nasza firma, dyskutujemy także o najistotniejszych kwestiach i zjawiskach dotyczących bieżącej kondycji branży książkowej na krajowym podwórku. Z najnowszych szacunków wynika, że w 2016 roku wartość rynku liczona w przychodach wydawców wyniosła 2,37 mld zł, co oznacza niewielki, zaledwie 1 proc. spadek w stosunku do wyniku z 2015 roku. Warto podkreślić, że szacunki te dotyczą okresu, w którym wielu wydawców straciło jednego z czołowych dystrybutorów swoich publikacji. Oznacza to, że mnogość obecnie wykorzystywanych kanałów dystrybucji daje wydawnictwom możliwość dywersyfikacji i przynajmniej częściowej ochrony sprzedaży własnej produkcji wydawniczej, w przypadku problemów któregoś z kluczowych odbiorców detalicznych i oferty. Jednak należy przyznać, że chociaż wydłużające się problemy, a w rezultacie także późniejszy upadek sieci Matras, nie wpłynęły w szczególnie silny sposób na przychody wielu firm z sektora wydawniczego, to już dla ich czysto ekonomicznej kondycji – przepływu gotówki i wyników finansowych netto, miały wręcz katastrofalne skutki. Rok 2016 był okresem kolejnego wzrostu liczby wydanych tytułów. To długoletnia tendencja, która dotyczy nie tylko wolumenu wydawanych publikacji w ujęciu ogólnym. Ich liczba w 2016 roku w porównaniu z poprzednim rokiem wzrosła o 3,3 proc. – z 33490 do 36114 tytułów. Argument o nadprodukcji wydawniczej w naszym kraju jest nie tylko aktualny, ale jak wskazuje analiza danych z kilku ostatnich lat, jest to zjawisko, które przeżywa prawdziwy rozkwit, czego dowodzi dynamika przyrostu liczby pierwszych wydań wprowadzonych do sprzedaży w poprzednim roku, czyli 9,9 proc. wzrostu w stosunku do poprzednich 12 miesięcy. Wzrost liczby pozycji oferowanych segmentowi dystrybucyjnemu nie przekłada się jednak na wielkość realizowanej produkcji wydawniczej. Łączny nakład wydrukowanych w Polsce w 2016 roku książek wyniósł 94,2 mln egz. i był niższy o 3,7 proc. wobec rezultatu z 2015 roku. W tabeli prezentujemy kilka głównych wskaźników dotyczących produkcji wydawniczej w Polsce w omawianym okresie. W obszarze dystrybucji mamy do czynienia z zachowaniem najważniejszych dotychczasowych trendów, czego dowodzi m.in. poziom produkcji nowości, „napędzany” właśnie przez segment sprzedaży detalicznej. Kolejny dowód to utrzymanie dynamiki w zakresie fragmentacji rynku dystrybucji i udziału w nim poszczególnych kanałów sprzedaży. Najwyższy udział w przychodach książek drukowanych ma sprzedaż internetowa (38 proc.). Drugim czołowym kanałem sprzedaży, z udziałem w wysokości 35 proc. pozostaje segment księgarski, w którym ujęto zarówno księgarnie niezależne, jak i podmioty sieciowe. Podium zamyka sprzedaż w marketach (15 proc.), choć w przypadku tego sektora jego udział w rynku to przede wszystkim efekt wysokiej dynamiki sieci dyskontowych i wciąż dobrej sprzedaży masowej oferty książki dziecięcej w mniejszych sieciach wielobranżowych. Najważniejszy z tegorocznych projektów badawczych Biblioteki Analiz pod nazwą „Badanie kulturowo-ekonomicznego obiegu książek drukowanych i elektronicznych w latach 2016-2017” realizowany jest w ramach programu MKiDN „Rozwój sektorów kreatywnych” na rok 2017. Na kanwie prezentacji najważniejszych wniosków z badania odbyła się też dyskusja pod hasłem „Rynek książki sektorem kreatywnym”. Wzięli w niej udział przedstawiciele segmentów rynku w najwyższym stopniu opartych na nowych technologiach: Mikołaj Małaczyński, współzałożyciel i prezes firmy Legimi oraz …