Wtorek, 22 maja 2007
Zarządzanie wiedzą – cz. 8 (i ostatnia)
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru195
Na łamach „The Economist” pracownicy zostali swego czasu nazwani zasobami nietrwałymi. Choć to określenie użyte w stosunku do ludzi brzmi dość zaskakująco, ma ono istotne uzasadnienie. Wiedza gromadzona w umysłach personelu jest bowiem najbardziej ulotna. Ale wcale nie chodzi tu o zwykłe zapominanie informacji czy wyjście z wprawy przy rzadko wykonywanych i nierutynowych zadaniach, ale o utratę samego pracownika. Ułomność pamięci człowieka jest znacznie mniej niebezpieczna niż kłopoty z pamięcią organizacyjną, których przyczyną w największym stopniu jest właśnie fluktuacja zatrudnienia. Każdego popołudnia wydawnictwo traci swoje najcenniejsze zasoby wiedzy – jest to zupełnie naturalne, biorąc pod uwagę, że zawierają się one w umysłach personelu. Jeśli jednak oficyna nie odzyskuje ich w komplecie każdego kolejnego dnia, czas na zmiany. Wskazówek, jak poradzić sobie z problemem utraty kompetencji dostarcza zarządzanie wiedzą, a właściwie jego fragment stanowiący o zachowaniu wiedzy i pamięci organizacyjnej. Pamięć organizacyjna to zdolność do zatrzymywania i przechowywania w przedsiębiorstwie nabytych kompetencji po to, by zarówno obecnie, jak i w przyszłości, móc z nich korzystać. Tylko oficyna posiadająca tę zdolność może się rozwijać, uczyć nowych umiejętności, realizować coraz bardziej skomplikowane procesy edytorskie oraz dostosowywać swój sposób funkcjonowania do zmiennych warunków panujących w branży. Gdy wystąpią zaburzenia pamięci organizacyjnej, a sytuacja rynkowa ulegnie zmianie, wydawca może stanąć przed poważnymi problemami – brakiem wiedzy niezbędnej do sprawnego działania, powtarzaniem błędów z przeszłości czy żmudnym wyważaniem dawno otwartych drzwi. Odchudzanie bez umiaru Utrata części bądź całości pamięci organizacyjnej może dotknąć tego edytora, który w niewłaściwy sposób zarządza swoimi redaktorami. Złe kierowanie zespołem oznacza przede wszystkim brak odpowiedniej dbałości o poziom i stabilizację zatrudnienia. Jest to, przykładowo, zapominanie o konieczności wczesnego obsadzenia stanowisk zajmowanych przez korektorów, którzy przechodzą wkrótce na emeryturę lub przez kobiety w ciąży na czas ich urlopu macierzyńskiego. To jednak najprostsze sytuacje – o tego rodzaju zdarzeniach przecież zawczasu wiadomo i można błyskawicznie przeciwdziałać ich niepożądanym skutkom. Prawdziwy problem pojawia się, gdy ktoś niespodziewanie podejmuje decyzję o zmianie pracodawcy, gdy nastąpi nagły zgon pracownika lub firma szybko i w nieprzemyślany sposób wprowadzi w życie decyzję o zwolnieniach, np. związanych z restrukturyzacją. W wyniku nadmiernego zastosowania telepracy, źle przeprowadzonego outsourcingu czy wdrożenia polityki odchudzonego zarządzania wydawca może odkryć, że w nowych warunkach nie umie już sam wykonywać zadań, które kiedyś nie sprawiały mu kłopotów. Co gorsza – nie potrafi nawet bez pomocy z zewnątrz przypomnieć sobie, jak się robi jakiś wycinek prac redakcyjnych. Chcąc odzyskać utraconą wiedzę musi zgłosić się do firmy doradczej, tej z kolei trzeba słono zapłacić za przywrócenie zdolności realizowania określonej czynności. Warto zatem uświadomić sobie, że od wiedzy, którą obecnie uważa się za niepotrzebną i wydziela poza struktury wydawnictwa, za kilka lat może zależeć sukces rynkowy. A nieistotne dziś informacje mogą za jakiś czas odzyskać swoją aktualność i znaczenie dla osiągania przewagi konkurencyjnej. Znikający pracownik Najskuteczniejszym sposobem zatrzymywania wiedzy w wydawnictwie jest oczywiście zapobieganie odejściom personelu. …
Wyświetlono 25% materiału - 467 słów. Całość materiału zawiera 1869 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się