Poniedziałek, 17 lipca 2006
Wirtualne wydawnictwo – cz. 4
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru173
We współczesnym świecie biznesu zespoły zadaniowe złożone z osób bardzo od siebie oddalonych w sensie geograficznym nie są już rzadkością. Również edytorzy coraz częściej działają, bazując na rozsianych po kraju współpracownikach. Menedżerowie tego rodzaju grup zupełnie nieźle radzą sobie z zarządzaniem nimi. Wydawałoby się, że nie ma więc o czym pisać… Proponuję jednak dokładniej przyjrzeć się dzisiejszym wirtualnym zespołom redakcyjnym, a niechybnie odkryjemy, że obecnie kierowanie rozproszonym personelem musi wyglądać inaczej niż jeszcze kilka lat temu. Zespoły indywidualistów Ludzie świadczący pracę na rzecz wydawnictw nie są już biernymi trybikami wielkiej maszyny, wykonującymi bez szemrania zlecone im wyrywkowe czynności. Innowacyjne struktury biznesowe, nowe metody zarządzania, nowoczesne narzędzia pracy oraz nieustannie rosnące wymagania rynkowe – to wszystko spowodowało modyfikację postaw wobec pracy i sposobów jej wykonywania. Patrząc na redaktorów różnej specjalizacji, widzimy zupełnie inne atrybuty niż dotychczas. Szczególnie wybijają się takie cechy, jak samodzielność, niezależność, otwartość na zmiany, dążenie do ponoszenia odpowiedzialności oraz uzyskiwania coraz szerszych uprawnień decyzyjnych. Nie sposób też nie wspomnieć o specyfice personelu w branży wydawniczej, jaką jest niezwykła różnorodność wśród członków każdego zespołu projektowego. Trzeba naprawdę wielu specjalistów, by książka powstała i zaistniała na rynku księgarskim. Począwszy od autorów i konsultantów, przez redaktorów merytorycznych, językowych i technicznych, korektorów, grafików, aż po marketerów, przedstawicieli handlowych itp. I taka oto grupa ambitnych, kompetentnych ekspertów do szeroko pojętych spraw wydawniczych ma ze sobą efektywnie, choć zdalnie, współpracować. Ułatwia im to ich komplementarna wiedza, uzupełniające się umiejętności, zdolność do samomotywowania się oraz kierowania własną pracą. Ale z punktu widzenia menedżera, zarządzanie tak zróżnicowanym i wymagającym zespołem jest znacznie bardziej skomplikowane niż w wypadku tradycyjnego podziału funkcjonalnego. Tam bowiem grupa podwładnych jest jednorodna i najczęściej skupiona w jednym miejscu. Zespoły zintegrowane Przeprowadzane przez ekonomistów badania pokazują, że gdy między członkami grupy roboczej zwiększa się dystans (fizyczny i psychiczny), zmniejsza się efektywność ich pracy. Jest to szczególnie widoczne w wirtualnej strukturze. Współpracownicy nie mają tu ze sobą stałego kontaktu i dysponują ograniczonymi kanałami komunikacji, a przez to mają mniejsze szanse na zbudowanie skutecznie funkcjonującego zespołu. Dlaczego tak się dzieje? Łatwiej komuś odmówić, źle potraktować czy nie udzielić pomocy, gdy ludzi nie łączą silne więzi. Te zaś powstają tylko w kontaktach osobistych. Komunikacja za pomocą nowoczesnych technologii nigdy nie będzie równie efektywna jak bezpośrednia rozmowa w cztery oczy. Według – klasycznej już, ale wciąż aktualnej – koncepcji piramidy potrzeb Maslowa, najpierw musi zostać zaspokojona ludzka potrzeba przynależności do grupy, a dopiero potem ważne staje się uznanie i samorealizacja. Dotyczy to w równym stopniu personelu w tradycyjnych, jak i nowoczesnych strukturach organizacyjnych. Zanim zacznie się motywować pracownika poprzez docenianie jego pracy i zanim skuteczne stanie się wzmacnianie jego poczucia spełnienia zawodowego, zadbać trzeba o zaspokojenie potrzeby aktywnego funkcjonowania w grupie. Członkom zespołów wirtualnych należy dostarczać różnorodnych …
Wyświetlono 25% materiału - 450 słów. Całość materiału zawiera 1802 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się