Grudzień to miesiąc, w którym kończy się rok, zamyka budżety sprzedaży, marketingowe i reklamowe. To także miesiąc, w którym można jeszcze „zawalczyć o sprzedaż”, dobrze sprzedać książki i zmniejszyć skalę zwrotów. Książka może być prezentem mikołajkowym znalezionym w nocy 6 grudnia pod poduszką, prezentem bożonarodzeniowym odkrytym pod choinką, czy formą podziękowania prezesa, właściciela firmy za rok dobrej pracy dla pracownika, oczywiście oprócz nagrody finansowej. Wydawcy umiejętnie planują nowości i „wznowienia prezentowe”, czyli takie książki, które mogą zwrócić uwagę czytelników i „podpowiedzieć się” jako prezent dla najbliższych czy znajomych. Oferta jest różna i podzielona na grupy odbiorców, od bardzo szerokiego asortymentu książek dla dzieci i młodzieży do ofert dla dorosłych podzielonych na książki dla pań i panów, lub uniwersalne w swoim charakterze albumy. W ofercie rynkowej pojawiają się tytuły, które od wielu lat są drukowane i sprzedawane tylko w okresie świąt. Wczesne planowanie Czy można się lepiej przygotować do sezonu grudniowego? Kiedy trzeba zacząć go planować? Jakie są krytyczne terminy dla zamknięcia ustaleń z partnerami handlowymi, dla obecności oferty „świątecznej” w miejscu sprzedaży? Czy ktoś może pomóc wydawcy udzielając sugestii, przekazując oczekiwania i opinie klientów detalicznych lub służyć poradą w zakresie akcji promocyjnych? Otóż tak, i tu uwaga skupia się na dystrybutorach, którzy od kilku lat mocno włączają się w działania związane z przygotowaniami do sezonu świątecznego. Oczywiście najlepsze efekty dają działania wydawcy i dystrybutora, które podejmowane są wspólnie od momentu planowania oferty, poprzez zaplanowanie wszystkich terminów, cen, rabatów i działań promocyjnych. Pełna wiedza po obu stronach maksymalizuje zaangażowanie stron, a to przekłada się na końcowy efekt – bo obu stronom, w co najmniej równym stopniu, zależy, a na pewno powinno zależeć na sprzedaży. Dystrybutorzy to kopalnia wiedzy o rynku detalicznym, o jego potrzebach, oczekiwaniach, modach, trendach panujących wśród ostatecznych klientów, to ponadto bardzo często wieloletnie doświadczenie ich pracowników. Wiedzę tą dystrybutorzy posiedli poprzez ciągły kontakt wynikający ze współpracy z księgarniami stacjonarnymi i internetowymi, sieciami detalicznymi. Na wiedzę tą nakładają się jeszcze dane o sprzedaży danych ofert, czy określenie, w którym regionie sprzedaż oferty jest lepsza. Dobra współpraca, dobre relacje z dystrybutorem to szansa na wspólne zaplanowanie działań i przygotowanie oferty, która ma szansę celniej trafić w gusta klientów, a nawet stworzyć nowe produkty. Nowe produkty – nie nowości Nowymi produktami nazywamy zestawy książek, pakiety kilku tytułów dobranych według różnych kluczy. Może to być specjalna oferta dwóch, trzech lub większej liczby tytułów jednej serii i …