Wydawcy, dążąc do obniżenia kosztów produkcji swoich publikacji, coraz częściej stosują system outsourcingu, czyli przekazywania podmiotom zewnętrznym części swoich zadań. W tym celu korzystają z pomocy firm packagerskich. Istnieje wiele elementów procesu produkcyjnego związanego z działalnością edytorską, które mogą być zlecone wykonawcy zewnętrznemu - od kreacji, czyli tworzenia projektu edycji i jej zawartości tekstowo-ilustracyjnej, poprzez poszukiwanie materiałów i źródeł, prace redakcyjne, korektorskie i leksykograficzne, aż po kończący cały ten proces etap druku. Ten rodzaj działań firmy packagerskiej, przed wysłaniem gotowego materiału do drukarni, określa się angielskim mianem ready-to-print ("gotowy do druku"). Oznacza to, najprościej ujmując, kompleksową pracę nad projektem: od pomysłu do druku. Firma zewnętrzna, zwana po angielsku book-packaging company, sprzedaje klientowi, czyli wydawcy, gotowy produkt, którym on już dalej (druk i dystrybucja) zajmuje się sam lub znów zleca to podwykonawcom. Podstawową rolą firmy packagerskiej jest organizacja procesu edytorskiego, znalezienie kompetentnych wykonawców, dopilnowanie jakości i terminu ukończenia pracy. Warto zwrócić uwagę, że o ile w przypadku "klasycznej" publikacji książkowej dominuje relacja autor-redaktor-wydawca, o tyle w przypadku publikacji bardziej złożonych, np. popularno-naukowych lub cyklicznych kolekcji wydawniczych o podobnym charakterze, gdzie mamy do czynienia często z grupą autorów, niekiedy też konsultantów oraz studia graficznego oraz podmiotów dostarczających zdjęcia, mapy i plany, wymagana jest współpraca większej liczby osób.Gdy dany projekt jest adaptowany z innego języka, trzeba dodatkowo skorzystać też z usług tłumaczy. Koordynację działań wielu osób w określonym czasie skutecznie zapewnia właśnie firma packagerska, zastępując w tej mierze wieloosobowe zespoły w wydawnictwach albo umożliwiając realizacje zadań w przypadku ich braku. Zatem istnieją dwa główne powody korzystania przez wydawców z usług firm packagerskich: przełożenie organizacji wielu bardzo zróżnicowanych prac przy realizacji projektu na podmiot zewnętrzny z powodu zmniejszania kosztów własnych albo brak własnych "mocy przerobowych". Ale nie tylko: firma packagerska niejednokrotnie - ze względu na swe zwykle rozległe kontakty - jest w stanie pomóc wydawcy w znalezieniu autorów, tłumaczy, konsultantów naukowych, studiów DTP etc. Działalność packagerska jest typową …