Europejska i Międzynarodowa Federacja Księgarzy (European and International Booksellers Federation, EIBF) w ramach finansowanego przez Unię Europejską projektu RISE Bookselling przeprowadziła badanie dotyczące zwyczajów zakupowych i czytelniczych konsumentów w blisko 20 krajach. Badanie dostarcza cennych informacji na temat trendów na różnych rynkach książki. Jak podkreślono, tak kompleksowe badanie przeprowadzono po raz pierwszy „i jest to ogromne osiągnięcie nie tylko dla organizacji, ale także dla całego rynku księgarskiego”. Badaniem objęto 19 krajów, począwszy od Stanów Zjednoczonych po Europę i Oceanię. Niestety w badaniu nie uwzględniono Polski, która nie jest aktywna w tej europejskiej księgarskiej organizacji. „W Europejskiej i Międzynarodowej Federacji Księgarzy zawsze wierzyliśmy w istotną rolę, jaką księgarze odgrywają w kształtowaniu kulturowej i intelektualnej tkanki społeczeństwa. W szybko ewoluującym świecie, naznaczonym cyfrową transformacją, zmieniającymi się preferencjami konsumentów i trwałym wpływem globalizacji, księgarze stoją w obliczu bezprecedensowych wyzwań, ale także niezwykłych możliwości. Aby poruszać się po tym dynamicznym krajobrazie, potrzebują nie tylko pasji i poświęcenia, ale także solidnych danych i dogłębnego zrozumienia nawyków, preferencji i potrzeb swoich klientów” – przekazali współprzewodniczący EIBF: Fabian Paagman i Jean-Luc Treutenaere. Celem badania było zaprezentowanie nawyków zakupowych i czytelniczych konsumentów oraz dostarczenie księgarzom informacji, które mogą pomóc w lepszym zrozumieniu klientów i dostosowaniu oferty do ich potrzeb, co jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjności. W raporcie możemy przeczytać o trendach w: Australii, Bułgarii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Kanadzie, Łotwie, w Niemczech, Norwegii, Nowej Zelandii, Portugalii, na Słowacji, w Stanach Zjednoczonych, Szwecji, Szwajcarii, w Wielkiej Brytanii i we Włoszech. Badanie zostało przeprowadzone przez belgijską firmę konsultingową Listen, która zebrała dane od 9500 respondentów z 19 krajów za pomocą internetowej ankiety. Najważniejsze wnioski Preferencje dotyczące formatu książek: W większości krajów dominują książki papierowe, chociaż e-booki i audiobooki zyskują na popularności w niektórych regionach, takich jak Australia, Kanada i Norwegia. Popularność książek używanych: Książki używane są popularne w takich krajach jak Australia, Kanada, Finlandia czy Wielka Brytania, gdzie znacząca część respondentów deklaruje ich zakup. Najczęściej kupowane gatunki: Najpopularniejszym gatunkiem we wszystkich badanych krajach jest beletrystyka, a za nią plasują się książki non-fiction, w tym biografie, pamiętniki. Powody zakupów w księgarniach stacjonarnych: Respondenci cenią sobie najbardziej szeroki wybór książek, przyjemną atmosferę oraz możliwość przeglądania książek na miejscu. Nawyki zakupowe według grup wiekowych: Badanie wykazało różnice w nawykach zakupowych w zależności od grupy wiekowej, gdzie młodsi respondenci częściej kupują e-booki i audiobooki. Motywacje do kupowania książek: Wielu respondentów kupuje książki jako prezenty, a najczęściej wybierane są nowe książki. Preferencje dotyczące miejsc zakupu: Większość respondentów preferuje zakupy zarówno online, jak i w fizycznych sklepach, choć mieszkańcy niektórych krajów wykazują większą skłonność do zakupów wyłącznie w księgarniach stacjonarnych. Uśrednione dane dla 19 krajów Zdecydowana większość respondentów z 19 krajów przeczytała (85 proc.) i kupiła (72 proc.) co najmniej jedną książkę w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Wśród kupujących 86 proc. badanych wskazuje, że w omawianym okresie kupiło książkę papierową, 28 proc. wybrało …