Piątek, 31 stycznia 2025
EUROPEJSKIE BADANIE ZACHOWAŃ KONSUMENTÓW, TRENDÓW ZAKUPOWYCH I NAWYKÓW CZYTELNICZYCH
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeruBiblioteka Analiz nr 634 (2/2025)
Europejska i Międzynarodowa Federacja Księgarzy (European and International Booksellers Federation, EIBF) w ramach finansowanego przez Unię Europejską projektu RISE Bookselling przeprowadziła badanie dotyczące zwyczajów zakupowych i  czytelniczych konsumentów w  blisko 20 krajach. Badanie dostarcza cennych informacji na temat trendów na różnych rynkach książki. Jak podkreślono, tak kompleksowe badanie przeprowadzono po raz pierwszy „i jest to ogromne osiągnięcie nie tylko dla organizacji, ale także dla całego rynku księgarskiego”. Badaniem objęto 19 krajów, począwszy od Stanów Zjednoczonych po Europę i Oceanię. Niestety w badaniu nie uwzględniono Polski, która nie jest aktywna w tej europejskiej księgarskiej organizacji. „W Europejskiej i Międzynarodowej Federacji Księgarzy zawsze wierzyliśmy w istotną rolę, jaką księgarze odgrywają w  kształtowaniu kulturowej i  intelektualnej tkanki społeczeństwa. W szybko ewoluującym świecie, naznaczonym cyfrową transformacją, zmieniającymi się preferencjami konsumentów i  trwałym wpływem globalizacji, księgarze stoją w obliczu bezprecedensowych wyzwań, ale także niezwykłych możliwości. Aby poruszać się po tym dynamicznym krajobrazie, potrzebują nie tylko pasji i poświęcenia, ale także solidnych danych i dogłębnego zrozumienia nawyków, preferencji i  potrzeb swoich klientów” – przekazali współprzewodniczący EIBF: Fabian Paagman i Jean-Luc Treutenaere. Celem badania było zaprezentowanie nawyków zakupowych i  czytelniczych konsumentów oraz dostarczenie księgarzom informacji, które mogą pomóc w  lepszym zrozumieniu klientów i  dostosowaniu oferty do ich potrzeb, co jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjności. W raporcie możemy przeczytać o trendach w: Australii, Bułgarii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Kanadzie, Łotwie, w  Niemczech, Norwegii, Nowej Zelandii, Portugalii, na Słowacji, w  Stanach Zjednoczonych, Szwecji, Szwajcarii, w Wielkiej Brytanii i we Włoszech. Badanie zostało przeprowadzone przez belgijską firmę konsultingową Listen, która zebrała dane od 9500 respondentów z 19 krajów za pomocą internetowej ankiety. Najważniejsze wnioski Preferencje dotyczące formatu książek: W większości krajów dominują książki papierowe, chociaż e-booki i audiobooki zyskują na popularności w niektórych regionach, takich jak Australia, Kanada i Norwegia. Popularność książek używanych: Książki używane są popularne w  takich krajach jak Australia, Kanada, Finlandia czy Wielka Brytania, gdzie znacząca część respondentów deklaruje ich zakup. Najczęściej kupowane gatunki: Najpopularniejszym gatunkiem we wszystkich badanych krajach jest beletrystyka, a za nią plasują się książki non-fiction, w tym biografie, pamiętniki. Powody zakupów w  księgarniach stacjonarnych: Respondenci cenią sobie najbardziej szeroki wybór książek, przyjemną atmosferę oraz możliwość przeglądania książek na miejscu. Nawyki zakupowe według grup wiekowych: Badanie wykazało różnice w nawykach zakupowych w zależności od grupy wiekowej, gdzie młodsi respondenci częściej kupują e-booki i audiobooki. Motywacje do kupowania książek: Wielu respondentów kupuje książki jako prezenty, a najczęściej wybierane są nowe książki. Preferencje dotyczące miejsc zakupu: Większość respondentów preferuje zakupy zarówno online, jak i w fizycznych sklepach, choć mieszkańcy niektórych krajów wykazują większą skłonność do zakupów wyłącznie w księgarniach stacjonarnych. Uśrednione dane dla 19 krajów Zdecydowana większość respondentów z 19 krajów przeczytała (85 proc.) i  kupiła (72 proc.) co najmniej jedną książkę w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Wśród kupujących 86 proc. badanych wskazuje, że w omawianym okresie kupiło książkę papierową, 28 proc. wybrało …
Wyświetlono 25% materiału - 452 słów. Całość materiału zawiera 1810 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się