Poniedziałek, 30 sierpnia 2021
ROZMOWA Z KUBĄ PIOTRKOWICZEM, HEAD OF DIGITAL CONTENT W GRUPIE EMPIK
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeruBiblioteka Analiz nr 552 (15/2021)
Wybuch pandemii wygenerował różne zjawiska, które miały wpływ na cały rynek książki. Uwaga czytelników i wydawców, w niespotykanym dotychczas stopniu, skierowała się na formaty cyfrowe i sprzedaż online. Udział segmentu digital i online w przychodach Grupy Empik w 2019 roku wynosił prawie 40 proc., a w 2020 już 50 proc. Dynamiczny wzrost zaliczyły usługi streamingowe, w tym aplikacja Empik Go, oferująca dostęp abonamentowy do audiobooków, e-booków i podcastów. Jak informowaliście państwo, zostały pobite rekordy: odnotowano niemal 3,5 mln odsłuchanych audiobooków i podcastów oraz ponad 1,5 mln przeczytanych e-booków w Empik Go w 2020. „Empik Go wyrasta na lidera książki cyfrowej” – czytamy w komunikacie spółki. Empik Go jest liderem na rynku treści cyfrowych, jednak o naszej marce należy mówić szerzej – w kontekście segmentu spędzania czasu wolnego. Książka tradycyjna oraz cyfrowa walczą o to, by mieć większy udział w tym obszarze. Choć widzimy spore perspektywy wzrostu, to wiemy, że jeszcze sporo pracy przed nami. Pojawienie się modelu abonamentowego Empik Go wyraźnie pomogło branży wydawniczej w rywalizacji o uwagę klientów. W świecie nieograniczonej ilości filmów, muzyki, artykułów, gier, wydarzeń sportowych i kulturalnych oraz natłoku informacji to uwaga staje się „towarem deficytowym”, o który trzeba walczyć. Ilu klientów korzysta obecnie z Empik Go? Miesięcznie mamy 250 tys. aktywnych użytkowników, lecz – w nawiązaniu do poprzedniego pytania – ważna jest ich aktywność w aplikacji. To, ile czasu w niej spędzają oraz ile uwagi na to poświęcają. I? Na tych wskaźnikach mamy fenomenalne wyniki. Wyniki na poziomie najlepszych aplikacji na świecie. Który format – e-book czy audiobook – odnotował największy wzrost popularności w ostatnim roku? Odpowiem przewrotnie. To podcasty są tym formatem, który w ostatnim roku odnotował największe wzrosty. Zauważamy bardzo duże zainteresowanie treściami true crime, well-being oraz mindfulness. Wierzymy, że ten segment treści będzie rósł stale, dlatego do naszej oferty dołączamy coraz to nowe tytuły. W katalogu Empik Go dostępnych jest ponad 27 tys. odcinków podcastów. W ostatnich tygodniach w naszej aplikacji pojawiło się kilka oryginalnych serii, m.in. „Słowiańskie Demony”, „Chodź na słówko” czy „Zagadki Kryminalne”. A jeśli chodzi o wspomniane formaty cyfrowe książek – po jakie gatunki Polacy sięgają najchętniej? Nie zaskoczę pewnie nikogo, jeśli wskażę, że Polacy wciąż najchętniej sięgają po kryminały i literaturę obyczajową. Wśród audio króluje ten pierwszy gatunek. Wśród e-booków – drugi. Na potwierdzenie przedstawię top 3 najpopularniejszych audioprodukcji w pierwszym półroczu. Były to: oryginalny serial audio Empik Go „Wilkołak” z udziałem takich gwiazd jak Aleksandra Popławska, Cezary Pazura i Krzysztof Zalewski, kultowa już „Czuła przewodniczka. Kobieca droga do siebie” Natalii de Barbaro, a także „Trzydziestka” Tomasza Żaka. Ciekawe informacje przynosi wykonana przez państwa analiza zachowań użytkowników. Polacy zmienili pory słuchania? Tak, to bardzo ciekawa zmiana. Polacy, których tryb życia zmienił się po wybuchu pandemii koronawirusa, zmienili także sposoby konsumowania treści. Jeszcze niecałe półtora roku temu najczęściej sięgali po format audio w drodze do pracy (godz. 8-10) oraz w trakcie powrotu (16-17). Teraz najchętniej słuchają pomiędzy 12 a 15 oraz 19 a 20. Analizujemy, że ta późniejsza pora to po prostu nowa forma rozrywki lub relaksu. Polacy zamiast oglądać serial czy film wybierają audioprodukcję. I to nas bardzo cieszy. A kto częściej sięga …
Wyświetlono 25% materiału - 515 słów. Całość materiału zawiera 2061 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się