Wtorek, 5 czerwca 2018
DYSKUSJA O PRZYSZŁOŚCI DRUKU
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeruBiblioteka Analiz nr 480 (8/2018)
W  ramach Kongresu Książki w  panelu „Książka w poligrafii” o roli drukarstwa w tworzeniu książki na przestrzeni ostatnich lat w Polsce, kierunkach rozwoju i nowych perspektywach w najbliższych latach dyskutowali: Mirosław Szewczyk (Prezes Drukarni Opolgraf), Wiesław Cetera (Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego), Ryszard Kobyliński (Müller Martini) Ryszard Maćkowiak (specjalista druku i poligrafii) i Seweryn Mrozik (przedstawiciel Igepa Polska). Zagaił dyskusję jej moderator – Wiesław Cetera reprezentujący Katedrę Technologii Informacyjnych Mediów, twierdząc przewrotnie, że odpowiada za to, że książki może już nie być, a on sam pełni funkcję grabarza rynku czytelniczego w obecnej postaci. Następnie przekazał głos drukarzowi. Prezes Mirosław Szewczyk przedstawił spojrzenie na rynek z perspektywy łańcucha dostaw, sytuując drukarnię pomiędzy autorem i wydawnictwem (ponoszącym ryzyko biznesowe), a dystrybucją (najbardziej wartościowym i najdroższym ogniwem) i zadając pytanie – czy tak powinno być? W nawiązaniu do wcześniejszych paneli zauważył, że czytelnictwo nie ma być „fajne czy miłe”, lecz stanowi wymóg cywilizacyjny. Powołując się na światowe przykłady wskazywał, że poziom czytelnictwa przekłada się na PKB, zaś inwestycja w nie może przełożyć się na wyniki finansowe. Zdaniem szefa Opolgrafu, także rola drukarni zmienia się diametralnie – nie wystarczy już odtwórczość. Oprócz wytwarzania drukarnia powinna stać się dystrybutorem książki, by oprócz tradycyjnych kanałów dystrybucji rozwijać sprzedaż przez internet. Umożliwia to wykonanie książki na zamówienie pojedynczego klienta (druk cyfrowy). Cechą nowoczesnej drukarni jest innowacyjność – ma ona kreować potrzeby, oferować wydawcom atrakcyjne nowinki od producentów maszyn czy papieru do zastosowania w książce, szerzej – produkcie. Rozszerzona rzeczywistość (augmented reality) pozwala dołączyć do książki wywiady z autorami, scenki z miejsc, w których toczy się akcja. Jest to możliwe, bo klient ma telefon komórkowy/smartfon i można umieścić odsyłacz w postaci np. QR kodu. Inną aktywnością współczesnego drukarza, o jakiej …
Wyświetlono 25% materiału - 259 słów. Całość materiału zawiera 1036 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się