Podczas Targów Książki w Londynie firma badawcza Nielsen ogłosiła początek działalności polskiej wersji panelu BookScan. Usługa obejmuje dostęp do informacji o zachowaniach konsumenckich, sprzedaży książek po numerze ISBN i nazwisku autora, także w podziale na poszczególne gatunki tematyczne. „Jesteśmy bardzo szczęśliwi, mogąc ogłosić wejście panelu BookScan na polski rynek wydawniczy. Polska jest krajem miłośników książek i liczymy na to, że możliwości analizy sprzedaży poszczególnych tytułów w różnych kategoriach oraz poprzez ich autorów, przyniosą wiele pożytku księgarzom, wydawcom i bibliotekarzom” – stwierdził podczas londyńskiej prezentacji Andre Breedt, Co-Managing Director w Nielsen Book Research. Nielsen BookScan umożliwia dostęp do raportów o sprzedaży stacjonarnej i internetowej książek drukowanych w ujęciu tygodniowym. Celem panelu jest umożliwienie wydawcom i księgarzom prowadzenia bardziej przewidywalnej polityki sprzedażowej, obarczonej mniejszym ryzykiem w obszarze produkcji i bardziej efektywnego zarządzania dodrukami. Warto przypomnieć, że Nielsen BookScan działa w Wielkiej Brytanii od 1995 roku, potem został wprowadzony w 11 krajach. Panel zbiera dane o paragonach kasowych wydawanych klientom przy zakupach książek. W Wielkiej Brytanii zasięg panelu pozwala na gromadzenie, co tydzień, informacji o ponad 90 proc. generowanych paragonów. Na pionierskim dla tego systemu rynku dane do BookScan dostarczają sieci księgarskie, księgarnie indywidualne, sieci kiosków, hiper- i supermarkety, dyskonty oraz sklepy internetowe, w tym rynkowy lider sprzedaży książek drukowanych online, czyli Amazon. Model biznesowy BookScan nie zakłada pobierania opłat od sprzedawców detalicznych. System utrzymuje się dzięki opłatom od wydawców, którzy płacą średnio ćwierć procenta od obrotu zmierzonego i zaraportowanego w ramach panelu. Obecnie w Wielkiej Brytanii dane z systemu kupuje 98 ze 100 największych wydawców. Wszyscy detaliści ujęci w panelu (bezpłatnie) oraz wydawcy kupujący dostęp do panelu co tydzień widzą sprzedaż wszystkich numerów ISBN, wraz z informacją o liczbie sprzedanych egzemplarzy i łącznej wartości sprzedaży (w ostatnim tygodniu i od początku sprzedaży). Interesującą ciekawostkę stanowi niewątpliwie opcja pozwalająca na rozróżnienie ceny sugerowanej przez wydawcę oraz średniej ceny realizacji, co pozwala na szczegółową analizę poziomu średnich rabatów detalicznych na rynku. Z drugiej strony charakterystyczną cechą systemu pozostaje zasada, według której żaden jego użytkownik nie …
Wyświetlono 25% materiału - 300 słów. Całość materiału zawiera 1201 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu,
należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880.
Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.