Sobota, 18 czerwca 2022
CZYM SKORUPKA ZA MŁODU…
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeruBiblioteka Analiz nr 571 (11/2022)
Praktyki czytelnicze osób starszych są konsekwencją doświadczeń i zabiegów czytelniczych w młodości. A przekonanie o wartości czytania i atrakcyjności książek pozostaje aktualne na całe życie – wynika z badania przeprowadzonego przez Bibliotekę Narodową na jesieni ub. roku. Kwestionariuszowi na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej Polaków powyżej 15. roku życia towarzyszyło badanie na próbie seniorów, czyli osób w wieku co najmniej 60 lat. Próba ta liczyła 1602 respondentów i była warstwowana ze względu na płeć, miejsce zamieszkania i wiek. Większość badanych to emeryci i renciści. – Od dłuższego czasu obserwowaliśmy, że grupa seniorów jest grupą niejednorodną i mamy do czynienia z osobami o bardzo różnym poziomie aktywności lekturowych. W pewien sposób koncentracja uwagi na grupie wiekowej seniorów wpisuje się w dłuższą tradycję badań na próbach celowych prowadzonych przez Pracownię Badań Czytelnictwa – uzasadniał decyzję o przeprowadzeniu dodatkowego badania wśród osób starszych dr hab. Roman Chymkowski z Biblioteki Narodowej w trakcie seminarium 14 czerwca. Szczegółowe wyniki omówiła dr Zofia Zasacka. – Badamy specjalnie osoby powyżej 60. roku życia, ponieważ we wszystkich badaniach czytelnictwa te osoby wyróżniły się nieco niższą aktywnością czytelniczą, także w innych społecznych obiegach książki niż osoby młodsze – podkreśliła. Wykształcenie jest kluczowym korelatem dla praktyk czytelniczych. Największe prawdopodobieństwo bycia czytelnikiem mają osoby właśnie z wyższym wykształceniem, żyjące w mieście i pochodzące z rodzin czytających książki – wynika jednoznacznie z badań. – Aby czytać książki, trzeba to lubić. Nie jest to czynność obojętna. Musimy mieć jakąś motywację wewnętrzną, przekonanie o tym, że to jest zajęcie dla nas, że ono nam pasuje. Bez tego przekonania czytanie książek jest na dobrą sprawę niemożliwe – mówiła dr Zasacka. Czas wolny niekoniecznie z książką Czytanie nie jest ulubioną formą spędzania wolnego czasu przez Polaków – niezależnie od wieku. Zdecydowanie najpopularniejszymi formami relaksu są oglądanie telewizji, filmów lub seriali oraz wcześniejszy sen. W następnej kolejności znalazły się spotkanie z rodziną lub znajomymi w domu bądź poza domem oraz spacer lub mała wycieczka. 16 proc. Polaków powyżej 60. roku życia wskazało, że w wolny dzień chcieliby spędzić czas z książką w domu. A 15 proc. udało się znaleźć czas na czytanie. Tymczasem w ogólnopolskim badaniu na próbie reprezentatywnej Polaków powyżej 15. roku życia 11 proc. respondentów odpowiedziało, że w wolny dzień chcieliby czytać książki. – W przypadku seniorów częściej mamy taką sytuację, że wybierają czytanie, bo mają na to ochotę, bo …
Wyświetlono 25% materiału - 383 słów. Całość materiału zawiera 1532 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się