Poniedziałek, 6 sierpnia 2012
Ostatnio wydane prace „okołotypograficzne”
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru333
Po ponad pół roku przejrzałem półki księgarskie w poszukiwaniu nowości z dziedziny typografii. Niestety, na świecie wydają na potęgę, a u nas coś chudo. Znalazłem za to kilka ciekawych prac dotyczących projektowania graficznego – typografia często jest jednym z tematów tych rozważań. Tak się złożyło, że wszystko to prace autorów zagranicznych, acz ich charakter jest zupełnie odmienny. Zobaczmy zatem… Słownik idei To „100 idei, które zmieniły projektowanie graficzne” Stevena Hellera i Veronique Vienne (Top Mark Centre 2012). Jest to pozycja z serii „100 idei…” na licencji Laurence King (TMC wydaje kolejne tytuły). Autor – Steven Heller przez kilkadziesiąt lat był dyrektorem artystycznym „New York Times”, wykłada na wielu uczelniach artystycznych, wydaje (jako współautor) po kilka książek rocznie. W słowniku mamy opisane zarówno idee wielkie jak i trochę outsiderskie koncepty (np. alfabet angielski uproszczony do 26 liter – dla przedszkolaka czy dyslektyka). We wstępie autorzy zaznaczają: „Niektóre z idei mogą nie być dobrymi ideami, niemniej jednak ich siła oddziaływania może być wielka. Niektóre stosunkowo małe idee mogą mieć znaczenie dla całej dziedziny projektowania i dla kultury jako całości”. Omawiając typografię asymetryczną cytuje Jana Tschicholda (Nową Typografię 1928, polskie wydanie 2011 omówiłem w ub. roku), przedstawiając dalsze dzieje pojęcia podaje: „Ostatecznie Tschichold został okrzyknięty (przez szwajcarskiego projektanta Maksa Billa) zdrajcą zasad, które sam skodyfikował, jako że po dojściu Hitlera do władzy, odrzucił on nową typografię. Po wyjeździe z Niemiec w 1933 roku do Bazylei w Szwajcarii Tschichold wrócił do klasycznych dogmatów projektowania, uważając, że sztywne zasady nowej typografii mają w sobie element faszystowski”. Idea „podręcznika projektowania” Pisząc o ideii podręcznika projektowania wymienia „Mise en page. The theorytheory and practice of lay-out” Alfreda Tolmera wydany w 1932 w angielskiej i francuskiej wersji językowej – określa go jako biblię stylu art-deco w typografii i stylizacji obrazu. Później również wydawano takie podręczniki, jednak „mniej buńczucznie”. Tu ilustracją współczesnego podręcznika jest „Thinking with Type” (2 wydanie 2010) Ellen Lupton, która podejmuje wątek tam, gdzie nowoczesne i modernistyczne podręczniki go porzuciły – jest szczegółowym instruktażem współczesnej typografii. To dla nas dobra wskazówka, sięgnijmy po polecany przez fachowców podręcznik – niestety na razie tylko w wydaniu angielskim. Wydawca – Princeton Architectural Press umieścił książkę w serii „Design Briefs” – istotne teksty o dizajnie. Seria pod redakcją autorki, ale nie kupujcie praw do serii – niektóre tytuły są słabsze (ta akurat lepsza). Wydane „na chińczyka” – więc tylko polski przekład jako 5-kolor. Może jakiś wydawca przygotuje licencyjne wydanie? Podręcznik projektowania graficznego Inny wydawca poszedł tą drogą wydając podręcznik dla projektantów „Szkoła Projektowania Graficznego. Zasady i praktyka, nowe programy i technologie” (Wydawnictwo Arkady 2012). Autorzy David Dabner (typograf) Sheena Calvert (projektant graficzny) i Anoki Casey (grafik internetowy) określają swoją książkę jako „podstawowy kurs dla projektantów graficznych” i dodają iż jest to „najnowsze światowe wydanie”. Książka w formacie kwadratu (amerykańskim), kolorowe obrazki na każdej stronie (po kilka), tekstu mało – rozdziały po kilka stron, to raczej rozbudowany skrypt niż podręcznik. A w środku? Na stronie redakcyjnej uderza nota: „Egzemplarze tej książki sprzedawane są pod warunkiem, że nie będą w celach komercyjnych odsprzedawane ani wypożyczane …
Wyświetlono 25% materiału - 503 słów. Całość materiału zawiera 2013 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się