Poniedziałek, 28 lipca 2008
„SB a Lech Wałęsa”
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru226
W 28. numerze „Polityki” pojawił się artykuł Adama Grzeszczaka „iPhone, IPN i Ferrari” inspirujący do myślenia o książce „SB a Lech Wałęsa. Przyczynek do biografii” jako sukcesie wydawniczym wynikającym z przemyślanej strategii promocyjnej IPN-u. Autor, powołując się na ogromne zainteresowanie publikacją, stawia tezę, że wydawca drukując książkę Sławomira Cenckiewicza i Piotra Gontarczyka w nakładzie (zaledwie) 4000 egz. stworzył „sztuczne ciśnienie rynkowe” odwołując się do najlepszych wzorców działań promocyjno-marketingowych firm Apple czy Ferrari. Teza to co najmniej zaskakująca, tym bardziej, że z obserwacji i analiz wyłania się zupełnie inny obraz Instytutu jako wydawcy. Na wstępie warto zauważyć, że Instytut Pamięci Narodowej jest instytucją publiczną powołaną w 1998 roku do prowadzenia działalności m.in. badawczej i edukacyjnej. Prawdopodobnie więc w tym właśnie obszarze instytucja prowadziła projekt i wydała książkę „SB a Lech Wałęsa”. Jednocześnie jest to tzw. gospodarstwo pomocnicze, które może generować zysk współfinansując w ten sposób swoje funkcjonowanie. Powinno zatem być zainteresowane jak największymi zyskami ze swojej działalności. Normalna praktyka Wszystkie opublikowane do tej pory publikacje IPN-owskie ukazywały się w liczbie kilku tysięcy egzemplarzy. Jest to – jak stwierdził Andrzej Arseniak, rzecznik IPN – „normalna praktyka przy wydawaniu książek przez Instytut”. Stosunkowo niski nakład wynika prawdopodobnie z analiz popytu na książki IPN-u i wcześniejszych doświadczeń. Ponad przeciętne, może nawet gigantyczne, zainteresowanie dziełem Cenckiewicza i Gontarczyka to pierwszy wydawniczy sukces w jego historii – wygląda on jednak raczej na dzieło przypadku niż przemyślaną strategię promocyjną. Idąc dalej tym tropem warto się zastanowić się, czy wydając ów bestseller w ledwie 4000 egz., odwrotnie niż to opisuje w „Polityce” Adam Grzeszczak, nie zaprzepaszczono szansy na prawdziwy …
Wyświetlono 25% materiału - 261 słów. Całość materiału zawiera 1047 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się