Poniedziałek, 24 grudnia 2012
Rozmowa z Danielem Andrzejem Krzanowskim – prezesem zarządu drukarni Print Group
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru344
Jak pan ocenia wielkość rynku druku cyfrowego w Polsce i perspektywę jego rozwoju w ciągu dwóch, pięciu i dziesięciu latach?  To jest trudne, powiedziałbym filozoficzne pytanie, i to na początku rozmowy. W zasadzie jest to pytanie o przyszłość książki w ogóle. Myślę, że kierunek rozwoju rynku książki jest jasny. Następuje konsekwentne zbliżenie autora i czytelnika, a przez to uproszczenie tego swoistego rynkowego łańcucha pokarmowego – mam oczywiście na myśli digitalizację treści i udostępnienie jej w internecie. Książka konwencjonalna nie zniknie nigdy, ale istotnie zmieni się struktura rynku w kierunku niskich i bardzo niskich nakładów. Wymienione zjawiska są często opisywane w mediach branżowych, ale niewielu analityków podejmuje się prognozowania przyszłej dynamiki tych zmian oraz określenia, w jakim miejscu jesteśmy. Jakie jest więc pana zdanie na temat przyszłości książki? Jesteśmy na samym początku zmian. Niedawno natrafiłem na badania niemieckiej firmy GfK Panel Services, dotyczące rynku książek u naszych zachodnich sąsiadów w pierwszym półroczu 2011 roku, a więc nie tak dawno. Badacze szacują, że udział e-booków w tym rynku wynosi 0,7 proc., a liczba konsumentów kupujących e-booki nie przekracza na niemieckim, dojrzałym i nowoczesnym rynku, 340 tys. (!). Moim zdaniem podobnie jest z produkcją cyfrową tradycyjnej książki. Jednym słowem, zmiany są dopiero przed nami. Nowe technologie bardziej widać na targach branżowych i w mediach, niż na rynku. Według mnie, w perspektywie 2-3 lat w Europie zmieni się w tym zakresie niewiele, biznes cyfrowy nie wyjdzie z kilkuprocentowej niszy. Na produkcję cyfrową papierowych książek duży wpływ ma rozwój technologii druku. Kilku dostawców prowadzi zaawansowane prace nad wydajnymi inkjetowymi systemami do druku książek. Do leaderów należą: Xerox, japoński Screen, firma OCE należąca do Canona oraz HP. Myślę, że przełom w tym zakresie może nastąpić po Drupie 2016. I za tym pójdą istotne zmiany na rynku. Za pięć lat możemy rejestrować już istotny udział druku cyfrowego w poligrafii dziełowej, rzędu… może nawet 30 proc. O perspektywie dziesięcioletniej nie będę się wypowiadał, jest zbyt odległa. Kierunek jest jasny, a zmiany będą bardzo istotne. Myślę, że zaskoczą one wielu aktualnych liderów na rynku konwencjonalnej produkcji …
Wyświetlono 25% materiału - 337 słów. Całość materiału zawiera 1351 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się