Poniedziałek, 28 sierpnia 2006
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru176


Możliwe są następujące działania prowadzące do obniżenia ceny zakupu podręczników dla rodziców uczniów:

1. Warto ustabilizować liczbę podręczników w szkole poprzez wybór przez nauczycieli tzw. szkolnego zestawu podręczników, zawierającego maksymalnie po trzy tytuły do każdego przedmiotu (tak jak w projekcie PiS nowelizacji ustawy o systemie oświaty).

2. Warto zobowiązać dyrektorów szkół do organizacji sprzedaży podręczników używanych – ten rynek przekracza 40 proc. całego rynku, całkowite wyeliminowanie pośrednictwa na rynku wtórnym z pewnością doprowadziłoby do znaczącej obniżki cen.

3. Warto zobowiązać dyrektorów szkół do składania przez szkoły zbiorowych zamówień na podręczniki u wybranych dostawców (wydawców, księgarzy), z wykorzystaniem jednakże pełnej obsługi sprzedaży przez tychże dostawców (dostawa, rozdział, zbieranie pieniędzy, obsługa reklamacji i zwrotów). Taka sprzedaż w szkole powinna być w pełni fiskalizowana z gwarancją, iż rabaty udzielane przez dostawców zostaną przekazane uczniom. Według szacunków opracowanych przez Izbę Księgarstwa Polskiego, skierowanie niemal całej sprzedaży do księgarń spowodowałoby, że wszyscy uczniowie otrzymaliby co najmniej 10-proc. rabat.

4. Zorganizować znaczącą i realną pomoc dla tych rodzin, których nie stać na zakup podręczników poprzez: a. ulgi podatkowe dla rodzin wielodzietnych z tytułu zakupu podręczników, b. rozszerzenie akcji „Wyprawka szkolna” z I klasy na wszystkie dzieci wytypowane przez opiekę społeczną na wszystkich poziomach nauczania, c. pozyskanie środków na pomoc najbiedniejszym rodzinom z funduszy unijnych, d. zakup dla bibliotek szkolnych odpowiedniej liczby podręczników, które byłyby potem wypożyczane najbiedniejszym.

5. Warto wprowadzić takie zmiany w prawie autorskim, aby wszystkie materiały objęte ochroną prawa autorskiego mogły być wykorzystywane w podręcznikach szkolnych bądź bezpłatnie, bądź za zmniejszoną opłatą.

6. Warto dostosować przeładowane programy nauczania dla szkół ponadgimnazjalnych do trzyletniego kursu nauczania, co w sposób naturalny spowoduje „odchudzenie”, a zarazem potanienie podręczników.

Autor: DR PIOTR MARCISZUK, PREZES PIK