Poniedziałek, 27 maja 2013
Znów spada sprzedaż książek
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru355
Rok 2012 był okresem kolejnego spadku wartości polskiego rynku książki. Przychody wydawców liczone w cenach zbytu wyniosły 2,67 mld zł (spadek o 1,5 proc.) I choć spadki nie były już tak dotkliwe jak rok wcześniej, kiedy łączne przychody zmniejszyły się o 8 proc. z 2,91 do 2,74 mld zł, to trudno o nadmierny optymizm rozważając możliwe scenariusze na przyszłość. Patrząc na tegoroczny ranking wydawców widzimy przede wszystkim zmianę lidera, po raz pierwszy największą sprzedaż zrealizowało wydawnictwo Nowe Era, należące do międzynarodowej grupy wydawniczej SanomaWSOY. Nowa Era zamieniła się koszulka lidera z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi. Jest kilka spektakularnych wzrostów, zwłaszcza w czołówce (Wydawnictwo Olesiejuk, Znak, Wiedza i Praktyka), ale i dalej w tabeli: Sonia Draga (wydawca największego bestsellera „Pięćdziesięciu twarzy Greya”), Media Rodzina (wydawca bestsellerowej trylogii Suzanne Collins) czy Czarne (wiele nagradzanych pozycji z gatunku reportażu). W tabeli mamy niewiele spektakularnych spadków (w czołówce tylko Reader’s Digest), ale tu trzeba powiedzieć otwarcie, że wiele firm, które dotknął kryzys w tym roku nie przesłało danych. Gdyby opierać analizę rynku wyłącznie o dane z rankingowej czołówki, to mówilibyśmy o wzroście rynku. Niestety, te gorsze wyniki są ukrywane. Prawdę o dramatycznej sytuacji na rynku książki pokazuje nam nie wartość sprzedaży, ale wielkość produkcji. W 2012 roku średni nakład drukowanej książki spadł aż o 19 proc. – z 4.912 do 3.987 egz. Łącznie wydrukowano 107,9 mln egz. – o 14,5 mln egz. mniej niż w roku poprzednim. Sprzedano ok. 115,5 mln egz., czyli więcej niż wyprodukowano – wciąż bowiem trwa wyprzedaż przecenionych zapasów z lat poprzednich. Średnia cena książki w detalu wyniosła 38,70 zł, czyli tylko o 2 proc. więcej niż rok wcześniej, ale średnia cena obejmuje również wyprzedaże. Średnia cena nowości wyniosła więcej, ok. 41,20 zł. W tym kryzysowym roku wydawcy nie zaprzestali jednak inwestycji w nową ofertę, przeciwnie, wielu zastosowało strategię „ucieczki do przodu”. O ile w 2011 roku obserwowaliśmy spadek liczby nowości, to w 2012 roku ich liczba wzrosła i to sporo – o 10 proc., opublikowano 13.410 nowych tytułów. Część z nich to pozycje przesunięte z planów wydawniczych w fatalnych 2011 roku, część to publikacje ukazujące się w małych nakładach, w technologii druku cyfrowego. Właśnie okazjonalne, niskonakładowe publikacje, zaczynają dominować ilościowo na rynku. W 2012 roku łącznie opublikowano aż 27.060 tytułów, to jest o 9 proc. więcej niż w roku poprzednim. Jest to liczba rekordowa w ostatnim dwudziestoleciu! Cóż z tego jednak, gdy znaczna część z tego, to pozycje drukowane w 100-500 egz. i dystrybuowane wyłącznie lokalnie. Tani druk cyfrowy sprawia, że obok innych groźnych dla rynku tendencji, mamy do czynienia z ewidentną nadpodażą. Czytelnik gubi się w nadmiarze oferty. Następne lata jednak będą potęgowały ten problem, zwłaszcza gdy upowszechnią się jeszcze tańsze w przygotowaniu wydania wyłącznie cyfrowe. Niewątpliwie wydarzeniem 2012 roku była edycja wspomnianych już „Pięćdziesięciu twarzy Greya”, czy szerzej – trylogii erotycznej pani EL James. Książki te w 2012 roku rozeszły …
Wyświetlono 25% materiału - 473 słów. Całość materiału zawiera 1895 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się