Czwartek, 13 maja 2021
JAK NASZĄ BRANŻĘ WIDZĄ CZYTELNICY
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeruBiblioteka Analiz nr 546 (9/2021)
Platforma z e-bookami i audiobookami Legimi przeprowadziła na początku marca badanie online na temat aktualnej sytuacji na rynku książki. Przyjęto roczne okresy badawcze dla czasu przed pandemią (rok od 1 stycznia do 31 grudnia 2019) oraz analogiczny okres w trakcie pandemii (rok od 1 stycznia do 31 grudnia 2020). Otrzymano 739 kompletnych arkuszy z odpowiedziami. Z badania płyną bardzo ciekawe dane dla wydawców. Płynęłyby ciekawsze, gdyby osoby zatrudnione w oficynach wydawniczych same odpowiedziały na ankietę. „Postawę bierną, jaką przyjęli wydawcy i przedstawiciele bibliotek uznać należy za wyjątkowo rozczarowującą” – gorzko przyznaje autor opracowania Artur Kawa. „Obserwując wyniki, które spłynęły od ankietowanych w niniejszym badaniu, niewątpliwym jest fakt, iż takie badanie rynku było potrzebne. Sektor książki w Polsce, w dobie koronawirusa SARSCov2 został zmuszony do szybkiego dostosowania swojej oferty na potrzeby odbiorców. Głównie z powodu ograniczeń lub czasowego zawieszania i odwieszania działalności wielu podmiotów. Wnioski płynące z niniejszego opracowania mogą przełożyć się na kształt przyjętych modeli dalszego zarządzania ofertą skierowaną do czytelników” – zwraca uwagę Artur Kawa. Raport „Rynek książki w czasach zarazy” opiera się zatem na deklaracjach czytelników. A ci chętnie dzielili się swoimi spostrzeżeniami i opiniami. Wytykają brak szczerości w opisach o książkach, przypisywanie książek do złych kategorii i grup docelowych. Przyzwyczajeni już do innowacyjnych, nowoczesnych form komunikacji i rozwiązań coraz śmielej wyrażają swoje oczekiwania. Ale zacznijmy od początku. Profil respondentów Zdecydowaną większość respondentów stanowią czytelnicy zamieszkujący duże miasta powyżej 50 tysięcy mieszkańców (wynik łączny na poziomie niemal 65 proc.). Czytelnicy zamieszkujący najmniejsze ośrodki (do 5 tysięcy mieszkańców) stanowili 13,6 proc. ankietowanych. Blisko 81 proc. czytelników stanowią kobiety. Jeśli chodzi o przedział wiekowy ankietowanych, aż 61,2 proc. to czytelnicy w wieku 2745 lat (29,7 proc. to grupa 2735 lat, 31,5 proc. to osoby w wieku 3645 lat). Najmniej liczną grupę czytelników stanowili czytelnicy młodsi niż 18 lat (poniżej 1 proc.). Seniorzy (66+) byli reprezentowani przez 4,5 proc. ankietowanych. Większość, czyli 83 proc. badanych zadeklarowała, że jest zatrudniona. Uczniowie i studenci stanowili 10,6 proc. ogółu ankietowanych, emerytowani czytelnicy to 5,7 proc. osób, a bezrobotni to niewiele ponad 5 proc. badanych. Marginalnie pojawiały się także osoby będące na rencie, mamy na etacie lub zajmujące się gospodarstwem domowym, a także pracujący emeryci. Ponad 75 proc. ankietowanych zdeklarowało, że posiada wyższe wykształcenie (od licencjata wzwyż). Czytelników z wykształceniem ponadgimnazjalnym lub średnim reprezentowała grupa ok. 20 proc. respondentów. Najsłabiej wykształceni to odpowiednio 3 proc. – posiadający wykształcenie zawodowe oraz 1,5 proc. – osoby z wykształceniem podstawowym. Preferencje zakupowe przed pandemią... Na pytanie o liczbę zakupionych książek przed pandemią (w okresie styczeń-grudzień 2019) najwięcej wskazań (47 proc.) było na „więcej niż 12 książek”. Co czwarty badany zadeklarował, ze kupił od 6 do 12 książek, a od 15 – 22,8 proc. Z kolei 4,2 proc. otwarcie przyznaje, że nie nabyło żadnej książki. Wśród odpowiedzi są także takie: „około 50 sztuk”, „ponad 50”, jak również deklaracje o korzystaniu z abonamentów książkowych w Legimi. Książki najczęściej w okresie przed pandemią kupowane były przez respondentów w księgarniach internetowych (ponad 85 proc. odpowiedzi), na drugim miejscu wyraźnie zaznaczają się także księgarnie stacjonarne (ponad 46 proc. odpowiedzi). Jako że w pytaniu o źródło nabywanych książek można było udzielić wielu odpowiedzi, nie należy uwzględniać sum procentowych. Zauważalnym jest duży udział serwisów aukcyjnych oraz dyskontów i marketów (po 22 proc.), bazarów książkowych (ponad 9 proc.). Na uwagę zasługuje także fakt, że ponad 4 proc. respondentów nabywa książki podczas prowadzonych przez biblioteki wyprzedażach. Ciekawą rolę zaczynają odgrywać także usługi abonamentowe, które zostały łącznie wskazane przez 4 proc. ankietowanych. Ankietowanych zapytano o liczbę wypożyczonych książek w okresie sprzed pandemii. Większość osób objętych badaniem odpowiedziała, że korzystała w tym czasie z biblioteki (łącznie niemal 60 proc. respondentów), z czego prawie 40 proc. osób deklaruje, że w okresie przed pandemią dzięki temu wypożyczyło więcej niż 12 książek. Liczba osób, które nie korzystają z zasobów bibliotecznych stanowi również pokaźny zbiór (39,3 proc.). Zaledwie 18 proc. ankietowanych na zakupy książkowe przeznacza kwotę większą niż 300 zł, co w skali roku daje kwotę nie mniejszą niż 25 zł miesięcznie. W przedziale od 100 do 300 zł rocznie na zakupy książkowe przeznacza 26,6 proc. osób. Wydatki do 100 zł na książki rocznie deklaruje łącznie blisko 52 proc. ankietowanych, z czego mniej niż 50 zł to grupa 25,7 proc., a budżet w przedziale od 50 do 100 zł rocznie wydaje 26,2 proc. respondentów. Ankietowani chętnie kupują książki lub upominki książkowe w prezencie dla kogoś bliskiego. Najczęstszym prezentem jest tradycyjna, papierowa książka (blisko 75 proc. przypadków). Prawie 15 proc. respondentów kupuje w prezencie książki elektroniczne (10,6 proc. stanowią e-booki, a 4,3 proc. audiobooki). Niecałe 5 proc. ankietowanych pozwala obdarowanemu wybrać dowolny tytuł w prezencie i ofiaruje mu voucher zakupowy. Zaś co piąty ankietowany nie przeznacza książek na prezent. ... i po pandemii Prawie połowa (49,5 proc.) badanych twierdzi, że przeczytała więcej książek niż w analogicznym okresie sprzed pandemii. Niespełna 14 proc. badanych zadeklarowało wyraźnie, że przeczytało mniej książek. Pozostali odpowiadali, że przeczytali podobną liczbę. Jednocześnie warto zauważyć, że przy relatywnie większej liczbie przeczytanych książek, ankietowani czytelnicy nie zwiększyli budżetów przeznaczonych na zakup książek (52,6 proc.). Co czwarty z respondentów postanowił nieznacznie zwiększyć wydatki na zakup książek w okresie pandemii, a prawie 13 proc. znacząco zwiększyło budżet. Pozytywnym czynnikiem może być fakt, że niewiele ponad 10 proc. badanych zaplanowało mniej pieniędzy do wydania na zakupy książkowe, niż w analogicznym okresie sprzed pandemii. Jaki czynnik wpływa na decyzję o zakupie nowej książki? Jak wynika z badania wcale nie cena, jak uważa wielu uczestników rynku, a ulubiony gatunek lub tematyka decyduje o zakupie książki. Takiej odpowiedzi udzieliło 41,3 proc. badanych. Na drugim miejscu pojawia się ulubiony autor (22,9 proc.). Istotnym czynnikiem jest także dostępność danej książki w abonamencie (10,7 proc.) oraz rekomendacja bliskich lub znajomych osób (9,2 proc.). Niska cena lub atrakcyjna promocja znalazła się dopiero na piątym miejscu (4,9 proc.). Atrakcyjna okładka oraz książki wydawane przez ulubione wydawnictwo wskazało po 1,8 proc. ankietowanych. Rozpoznawalność marek wydawniczych A jak już jesteśmy przy wydawnictwach: organizator badania postanowił …
Wyświetlono 25% materiału - 980 słów. Całość materiału zawiera 3923 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się