Na rynku wydawniczym nie ma rozpowszechnionego zwyczaju rejestracji znaków towarowych – nazwy bądź znaku graficznego identyfikującego oficynę, sieć księgarską czy serię wydawniczą. A szkoda. Zarejestrowany znak towarowy zapewnia bowiem nie tylko ochronę na wypadek, gdyby inny podmiot zamierzał działać pod podobną marką, stanowi ponadto wartość majątkową wliczaną w wycenę przedsiębiorstwa. Co to jest znak towarowy? Znak towarowy (usługowy) to każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny. Oznaczenie takie odróżnia towary (usługi) jednej firmy od towarów (usług) innej. Znak towarowy przekazuje informacje o oferowanym towarze, producencie, świadczonej usłudze, a tym samym wywołuje skojarzenie co do ich szczególnych cech firmy. Znaki towarowe – jako marki – stanowią znaczący składnik majątku przedsiębiorstw. O ich wartości decyduje opinia i zaufanie konsumenta. Znakiem towarowym może być rysunek, kompozycja kolorystyczna, ornament, forma przestrzenna, a także melodia lub sygnał dźwiękowy (pod warunkiem możliwości przedstawienia zapisu nutowego) oraz znak ruchomy (aktualnie tylko w sześciu klatkach). W tekstach i reklamach często widzi się np. symbol ™ obok napisu lub obrazka, który jest uważany przez firmę za jej znak towarowy, lub symbol ® oznaczający, że symbol został zarejestrowany w odpowiednim rejestrze znaków towarowych. Ważne! Znak towarowy (usługowy) podlega ochronie wyłącznie w stosunku do towarów (usług), dla których oznaczenia zostały zarejestrowane. Przykłady znaków: znak słowno-graficzny (Auchan, Beck, Google)znaki słowne: Jan III Sobieski, Coca-cola, www.pf.pl znak graficzny (MTK, KTK) Czas trwania ochrony znaku towarowego Prawo ochronne na znak towarowy trwa dziesięć lat. Termin liczony jest od daty dokonania zgłoszenia w Urzędzie Patentowym. Przez uzyskanie prawa ochronnego nabywa się prawo wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej. Prawo ochronne na znak towarowy może zostać, wyłącznie na wniosek uprawnionego, przedłużone na kolejne okresy dziesięcioletnie. Wniosek powinien być złożony przed końcem upływającego okresu ochrony, jednak nie wcześniej niż na rok przed jego upływem. We wniosku o przedłużenie prawa ochronnego należy podać numer rejestracyjny znaku oraz nazwę towaru. Wraz z wnioskiem należy wnieść opłatę za ochronę. Jeżeli minie okres ochronny, za dodatkową opłatą, w ciągu sześciu miesięcy po upływie okresu ochrony, można złożyć wniosek. Ważne! Termin ten nie podlega przywróceniu. Dlaczego warto zarejestrować znak towarowy? Znaki towarowe są wynikiem innowacyjności i kreatywności. Prawie codziennie pojawiają się na rynku nowe znaki. W gospodarce rynkowej odgrywają one ogromną rolę. Są jednym z najważniejszych elementów nie tylko promocji, ale również strategii tworzenia wizerunku nie tylko produktu, ale i całego przedsiębiorstwa. Brak zabezpieczenia praw do własnych znaków towarowych może więc utrudnić, a niekiedy nawet ograniczyć rozwój firmy. Często przedsiębiorcy używają znaków towarowych uważając je za własne. Firma rozwija się i zdawałoby się, nic nie może zakłócić tego spokoju. Niestety, pozostawienie znaku bez stosownej ochrony może spowodować jego utratę na rzecz konkurentów. Tylko sformalizowana ochrona – rejestracja w …