Nakładem Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, w ramach serii „Biblioteki – Dzieci – Młodzież” ukaże się publikacja zatytułowana „Rozumienie świata. O warsztatach pracy z książką i czytelnikami”. Co warte podkreślenia, jest to publikacja, która w praktyce może być wykorzystywana nie tylko przez pracowników bibliotek szkolnych i publicznych, ale także przedszkoli, szkół, ośrodków wychowawczych, czy wreszcie przez księgarzy, których ambicją jest poszerzenie kompetencji w zakresie pracy z czytelnikiem i uatrakcyjnienia kulturalnej oferty księgarni. Trzeba przyznać, że już samo wymienienie nazwisk wszystkich autorek daje obraz złożoności tego projektu wydawniczego. W gronie tym znalazły się animatorki i trenerki zaangażowane w promocję czytania i kontaktu z książkami w ramach Oddziału Warszawskiego Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA sekcji Książka – Terapia – Zabawa. Należą do niego: Elżbieta Hornowska, Małgorzata Karasińska, Maria Kulik, Anna Lipińska, Anna Sadowska, Grażyna Sobieska-Szostakiewicz, Magdalena Sowik, Beata Świderek, Marta Todys i Grażyna Walczewska-Klimczak. Autorki są praktykami pracy z czytelnikiem, które przez warsztaty pracy z książką rozumieją „przemyślany sposób organizowania spotkania z ludźmi wokół książki, którego celem jest pobudzenie do autorefleksji, możliwość wymiany poglądów o lekturze w przyjaznej atmosferze z wykorzystaniem metody KLANZY oraz innych metod aktywizujących”. W trakcie proponowanych warsztatów poprzez współpracę buduje się konstruktywne relacje w grupie, oparte na wzajemnym szacunku, a dzięki celowo dobranym aktywnym działaniom wokół książki również zachęcające czytelników do zaangażowania. W efekcie warsztaty mogą, dzięki pomocy grupy, ułatwiać odczytanie intencji pisarza, uchwycenie sensu przesłania utworu literackiego, a tą drogą również pomóc uczestnikom w lepszym zrozumieniu siebie, swoich zachowań, a także emocji oraz zachowań i emocji innych uczestników. Poradnik jest podzielony na cztery części. Pierwsza stanowi wnikliwą odpowiedź na pytanie „Dlaczego warto pracować z książką w grupie?”. Pytanie rozpisane na kolejne sekwencje: dlaczego z książką, dlaczego w grupie, jakie szanse książce daje praca z grupą, a co grupa zyskuje dzięki kontaktowi z książką, konsekwentnie kieruje uwagę czytelników w stronę tytułu publikacji „Rozumienie świata. O warsztatach pracy z książką i czytelnikami”. W części tej autorki koncentrują się na opisaniu wypracowywanych podczas warsztatów sytuacji, jakie poprzez pracę z książką i czytelnikami prowadzą do lepszego rozumienia świata – zarówno literacko wykreowanego, jak i otaczającego nas w rzeczywistości. Aktywność wokół książki nastawiona na: podpowiadanie skutecznych sposobów przezwyciężania trudności, uczenie się od innych, odkrywanie złożoności relacji międzyludzkich, dostrzeganie i nazywanie problemów innych osób, ułatwianie zaakceptowania wielu punktów widzenia, odkrywanie swoich mocnych …