Według pierwszych szacunków rynek książki audio (płyty/on-line) zanotował wzrost wartości do 36,5 mln zł, wobec 29,2 mln zł w 2014 roku (wzrost o 25 proc.). Oznacza to jednocześnie wyższą niż w latach poprzednich pozytywną dynamikę w zakresie realizowanych przychodów ze sprzedaży. Na rynku zanotowano również kolejny, blisko 10-proc. wzrost liczby tytułów dostępnych w formacie audio. Warto zauważyć również, że ożywienie całego segmentu jest wynikiem zarówno utrzymywania się konsekwentnego wzrostu wartości publikacji audio sprzedawanych w plikach, jak i pozytywnego trendu w sprzedaży płyt. Rodzimy segment audio wydaje się zatem nie odstawać - rzecz jasna zachowując odpowiednie proporcje - od globalnego trendu. Według różnych szacunków ogólna wartość sprzedaży książek do słuchania w ujęciu globalnym kształtuje się obecnie między 2,4-2,6 mld USD, przy 30-proc. dynamice wzrostu w ujęciu rok do roku. Jeszcze lepsze wskaźniki segment ten notuje jeżeli pod uwagę weźmiemy wielkość dostępnej oferty audio - w 2015 roku liczba tytułów dostępnych w tym formacie potroiła się na całym świecie. Specjalnie nie dziwi zatem fakt, że początek roku przyniósł kilka wydarzeń, które świadczą nie tylko ale o przekonaniu, iż potencjał tkwiący w polskim rynku książki audio wciąż wydaje się atrakcyjny biznesowo. Pierwsze z nich, choć drugie w kolejności chronologicznej, anonsowało krzykliwe hasło "Rewolucja na rynku audiobooków". Choć trzeba przyznać, że w ostatnich kilku latach niemal każde nowo wprowadzany model sprzedażowy w obszarze publikacji elektronicznych zyskiwał z miejsca miano rewolucyjnego, stąd niespecjalnie dziwi lekka dewaluacja tego określenia, które towarzyszyło medialnej prezentacji premiery działalności serwisu Storytel. pl. Zagraniczne pochodzenie serwisu w znacznym stopniu determinuje również charakter jego startowej oferty. W zasobach Storytel dostępnych jest obecnie ponad 20 tys. pozycji, z czego zaledwie 600 stanowią audiobooki w języku p olskim. P onad 16 t ys. p ozycji t o książki do słuchania w innych językach, przede wszystkim angielskim, a przeszło 4000 tytułów stanowią e-booki. Storytel to projekt rodem ze Szwecji, jednocześnie największy w Skandynawii serwis audiobooków, oferujący w ramach jednego abonamentu nieograniczony dostęp do całej biblioteki tytułów. Firma działała dotąd na czterech rynkach: szwedzkim, norweskim, duńskim i holenderskim. "Polska z populacją blisko 40 mln osób to ważny rynek, pełen znakomitej rodzimej prozy. Chcemy wykorzystać nasze doświadczenia z innych krajów, by spopularyzować w Polsce nowy model odbioru literatury. Wierzymy, że nasze usługi będą się cieszyły w Polsce, takim samym zainteresowaniem, jak na pozostałych rynkach" - deklaruje Jonas Tellander, Dyrektor Generalny Storytel. Z aplikacji tej firmy korzysta globalnie ponad 200 tys. subskrybentów. Od 2015 roku marka jest spółką notowaną na szwedzkiej giełdzie, o kapitalizacji ok. 100 mln euro i rocznych przychodach na poziomie 15 mln euro. Oferta dla polskiego miłośników książek audio opiera się na pomyśle udostępnienia nieograniczonego pobierania książek audio za kwotę 29,99 zł miesięcznie. Książek z zasobów Storytel można słuchać na tablecie lub smartfonie - urządzeniach obsługujących systemy operacyjne iOS, Android i Windows, przy wykorzystaniu technologii streamingu, z opcją zapisania do pięciu książek w trybie offline, dzięki czemu możliwe jest korzystanie z aplikacji również bez dostępu do sieci. Wśród funkcjonalności oferowanych przez Storytel znalazły się m.in.: zmiana szybkości odtwarzania, funkcja sleep, umożliwiająca automatyczne wyłączenie się aplikacji po jednym lub kilka kwadransach, możliwość dodawania własnych zakładek i notatek oraz, jeżeli książka jest dostępna również jako e-book - swobodne przełączanie się pomiędzy te dwie zróżnicowane formy percepcji książki. Badania przeprowadzane na skandynawskich użytkownikach Storytel, pokazują że 75 proc. z nich "konsumuje" więcej książek, niż przed rozpoczęciem subskrypcji, a średnia liczba przesłuchanych książek wynosi dwa tytuły miesięcznie. Operacyjnie za rozwój serwisu na polskim rynku odpowiada …