Rynek książek audio znajduje się w fazie permanentnego rozwoju. Chociaż dotychczas nie był to wzrost dość gwałtowny. Popularność audiobooków zwiększyła się znacznie w ostatniej dekadzie, wraz z rosnącą liczbą użytkowników smartfonów, popularnością streamingu i taniego internetu. Tę formę książki znacznie spopularyzowały audiobookowe słuchowiska, realizowane z wielka dbałością o każdy szczegół, przygotowywane przez lidera polskiego rynku książek do słuchania – Audiotekę. Potem zaczęły pojawiać się nowe formaty – seriale audio czy podcasty. Nie bez znaczenia jest też rozwijany od 2012 roku i coraz popularniejszy model handlu plikami dźwiękowymi w systemie abonamentowym. Przez wiele lat największą bolączką sektora książki audio był problem tzw. krótkiej półki. Od kilku lat czytelnik zyskuje coraz bogatszą ofertę tytułową, wydawcy coraz częściej decydują się na format audio dla wydawanych nowości, nagrywają tytuły z backlisty, digitalizowane są też tytuły dotychczas wydane wyłącznie na CD. A formaty CD audio odchodzą powoli do lamusa. Na płytach sprzedają się książki dla dzieci, powieści historyczne czy kryminały. Kupują je np. biblioteki, bo w tej formie łatwiej je wypożyczyć. Do tego dochodzi forma nabywania audiobooków. Coraz chętniej Polacy decydują się na subskrypcje, nauczeni doświadczeniem w korzystaniu z takich platform jak chociażby Netflix, HBO, Spotify. Dużą dogodnością jest możliwość płatności za dostęp do biblioteki Audioteki czy Legimi u operatora telefonii komórkowej Play, Plus, Orange i TMobile. Koszt dopisywany jest do rachunku. Rozwój tego sektora rynku książki w ostatnich latach jest wynikiem dynamicznej konkurencji między trzema firmami z segmentu audiobooków online – Audioteką, Storytel i Empikiem. Wszystkie te firmy oferują usługę abonamentową. Promują jej największe zalety: łatwy dostęp zawsze i wszędzie, ograniczenie piractwa i szeroką ofertę tytułową. Do tego dochodzą wyłączności – ci dystrybutorzy prześcigają się we własnych produkcjach, aby utrzymać klienta. Rodzaje abonamentów Firma Legimi oferuje również inny model sprzedaży: „eczytnik za 1 zł / 1 euro”. Długość umowy na abonament z czytnikiem wynosi 24 miesiące. Różnice występują w wysokości abonamentu w zależności od modelu czytnika i wariantu abonamentu (z audiobookami lub bez). Z kolei biblioteki z pojedynczymi tytułami dostępne są na najpopularniejszych w Polsce platformach z epublikacjami i eprasą: Publio, Virtualo, Woblink, Nexto, Ebookpoint i Ibuk.pl. Sprzedawane nakłady nie są zbyt wysokie – jak twierdzi jeden z wydawców: „2000 plików to już radość”. Imponujące są dane Wydawnictwa Literackiego, wydawcy książek Olgi Tokarczuk. Od czasu przyznania pisarce Literackiej Nagrody Nobla liczba sprzedanych jej publikacji w wersji audio w plikach sięgnęła 40 tys., natomiast w formacie CD – 18.600. Rynek audiobooków na fali wzrostowej Obecna liczba słuchaczy audiobooków szacowana jest na ok. 2,3 mln osób. Z uwagi na wzrostową dynamikę, w 2023 roku może podskoczyć do 3-4 mln. Udział audiobooków w całkowitym rynku książki w 2019 roku według szacunków Biblioteki Analiz wynosił 4 proc. Wartość sprzedaży w cenach detalicznych wzrosła o 37 proc. do poziomu 81 mln zł. Udział audiobooków w całkowitym rynku książki wyniósł w 2019 roku 4,5 proc., podczas gdy ebooków – 10 proc. Rynkowa oferta ebooków liczy ok. 50 tys. tytułów, a audiobooków już blisko 9 tys. tytułów. Dla porównania, liczba wydanych tytułów drukiem wynosi ok. 36 tys. Populacja czytelników książek tradycyjnych (papierowych) jest oczywiście znacząco wyższa. Dziś smartfon, a nie książka, jest przedmiotem, który mamy ciągle ze sobą, korzystamy z niego wielokrotnie w ciągu dnia, także np. podczas aktywności fizycznej. Wraz z rozwojem nowych technologii rośnie rynek treści cyfrowych. Nie oznacza to jednak, że książka papierowa konkuruje z elektroniczną, raczej razem z nią koegzystuje, znakomicie ją uzupełnia. Audiobook pozwala wrócić do ulubionej lektury, poznać jej nową interpretację. Interesująca książka mówiona (z udziałem uznanego lektora) czy słuchowisko może zaciekawić i rozbudzić zainteresowanie książką papierową. Tak się dzieje w przypadku filmu i książki, gdzie te oba światy się przenikają. Dla przykładu Grupa Empik stawia na multiformaty, czyli jeden tytuł ukazuje się w kilku wersjach – jako książka papierowa, ebook, audioserial, audiobook, a czasami uzupełnia go również podcast (o kulisach powstawania serialu, wywiady z twórcami). – Liczy się treść, nie forma. Wiele formatów składa się na treść – uważa Paweł Heba, dyrektor kreatywny Virtualo. I …