W poprzednich numerach „Biblioteki Analiz” przekazaliśmy informacje o ważnym wydarzeniu, jakim była publikacja dziesiątej edycji Raportu „Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem w Polsce”, niezwykle cennego opracowania przygotowanego przez zespół Polskiej Izby Druku, która do współpracy zaprosiła szerokie grono firm, organizacji i ekspertów. Premiera raportu była niezwykle efektowna, bo odbyła się 5 czerwca w trakcie targów drupa 2024 w Düsseldorfie, największego wydarzenia dla światowego przemysłu poligraficznego, do tego w miejscu szczególnym, bo na zacumowanym na Renie statku wycieczkowym. Było to nawiązanie do premier poprzednich edycji Raportu, które odbyły się również na targach drupa w latach 2012 i 2016. Długa tradycja cennej inicjatywy Raport to imponujące przedsięwzięcie zainaugurowane przez Polskie Bractwo Kawalerów Gutenberga w 2011 roku i kontynuowane przez lata, teraz we współpracy z Polską Izbą Druku. Kolejne edycje Raportu są nieodłącznie związane z charyzmatyczną postacią w branży poligraficznej, czyli z Jackiem Kuśmierczykiem, obecnie łączącym kierownicze funkcje w obu organizacjach, a który był inicjatorem przedsięwzięcia i przez lata organizuje prace nad tą cenną publikacją. W słowie wstępnym wspomina, że inicjatywa raportu zrodziła się w roku 2008 w trakcie spotkania przedstawicieli Polskiego Bractwa Kawalerów Gutenberga, Związku Banków Polskich oraz firmy KPMG Polska. I z dumą podkreśla, że jest to „unikalne w skali światowej studium jednej z najważniejszych branż przemysłowych” oraz że „między innymi dzięki istnieniu raportu rozwój naszych firm mógł przebiegać tak dynamicznie”. Podkreśla przy tym, że „dostępność zredagowanej wiedzy o sytuacji w rodzimej poligrafii pomagała w podejmowaniu ważnych dla nas decyzji przez kolejne rządy, władze lokalne, instytucje finansowe, fundusze inwestycyjne i inwestorów branżowych”. Profesjonalne spojrzenie na polską poligrafię Tomasz Kurpik-Pawlicki z firmy Heidelberg Polska, związany także z Wydziałem Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego, wybitny ekspert w branży poligraficznej, opracował typograficzny kształt raportu i koordynował całość tego projektu. Jak podkreślił w podziękowaniach Jacek Kuśmierczyk, Tomasz Kurpik-Pawlicki „zadbał o doprowadzenie edycji raportu do szczęśliwego końca i dobrym słowem mobilizował wszystkich zaangażowanych przy projekcie”. Autor projektu graficznego zaznaczył, że „w tym wydaniu raportu, który zawiera w sobie dwa kraje – Polskę i Ukrainę – oczywistym stała się potrzeba zmiany stosowanego od 2012 roku wyglądu okładki i lekkiego przeprojektowania wnętrza publikacji. Okładka i obwoluta z konieczności (dwa tytuły z konieczności w trzech językach) stały się projektem typograficznym wykorzystującym dwa kroje pisma”. Należy pokreślić dokonany wybór niezbyt popularnych fontów, którego trafność potwierdza czytelność całego tekstu. Jednym z nich jest „Brygada 1918”, którą stworzył w 1928 roku legendarny typograf Adam Półtawski, a krój ten został odnaleziony przez Janusza Tryzno, twórcę Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi, również charyzmatyczną postać branży drukarskiej. Drugi font o nazwie „e-Ukraine” zastosowany w tekstach ukraińskich pisanych cyrylicą, jest harmonijnie skomponowany z tekstami w alfabecie łacińskim. Wnętrze publikacji wykorzystuje rodzinę kroju „Roboto”, dostępną w otwartej licencji Google. Jacek Kuśmierczyk dziękował wielkiej liczbie współtwórców raportu, w tym tłumaczom, którzy „wykonali ogrom pracy”: Aleksandrowi Kuśmierczykowi, Oldze Dorka i Sergiuszowi Kowalczukowi. Szczególnym uzupełnieniem polskiej części raportu jest dodatkowy raport o rynku poligraficznym …