Sobota, 29 maja 2021
ROZMOWA Z IRENEUSZEM GODAWĄ, WSPÓŁZAŁOŻYCIELEM I WSPÓŁWŁAŚCICIELEM WYDAWNICTWA SZARA GODZINA
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeruBiblioteka Analiz nr 547 (10/2021)
Pracę zawodową na rynku książki zaczynał pan jako księgarz... Zgadza się, mój pierwszy zawód i kompetencje były – i pozostały – księgarskie. I była to praca w Domu Książki w Katowicach w latach osiemdziesiątych. De facto jestem dyplomowanym księgarzem, pracowałem w księgarni Pegaz przez kilka ładnych lat. Ale w pewnym momencie, w latach dziewięćdziesiątych, rozstałem się z książką, angażując się w inne rozwiązania biznesowe. Jednak życie kreśli różne scenariusze, koło historii zakręciło się i znów wróciłem do książki. Od 2000 roku ponownie związałem się z branżą, przez kilka lat pracowałem w wydawnictwie Videograf jako dyrektor handlowy. Zacząłem pracę z książką i tak sobie myślę, że to z książką zakończę moją długoletnią karierę zawodową.Od 2012 roku jest pan zaangażowany w działalność wydawnictwa Szara Godzina.... Tak, to nasze rodzinne przedsięwzięcie. W 2017 roku nastąpiła zmiana wspólnika. Od tego roku to mój syn jest wspólnikiem w wydawnictwie. Jak widać, radzimy sobie na tym rynku, nasza oferta jest już ustabilizowana. Udało nam się pozyskać stałe grono czytelniczek i czytelników, którzy kojarzą naszą oficynę przede wszystkim z literaturą obyczajowo-historyczną. Wcześniej wydawaliśmy kryminały, nie odnosiliśmy na tym polu spektakularnych sukcesów, ale w pewnym momencie, szukając pomysłów i swego miejsca w branży, wchodziliśmy coraz szerzej w literaturę obyczajową, a potem nastąpiła ewolucja w stronę obyczajowo-historyczną. Ile tytułów wydajecie rocznie? Rocznie od 20 do 22 tytułów, celujemy w „oczko”, czyli 21, ale do roku 2017 mniej, bo średnio 10 do 12 tytułów. Wspomniał pan, że wydawnictwo Szara Godzina to firma rodzinna. Kto jest zaangażowany w jej działanie? Wspólnikiem jest syn. Współpracuje ze mną ściśle przy wydawaniu i tworzeniu książek. Z kolei żona pełni rolę konsultanta w dwóch obszarach: okładek oraz opisów książek. Testujemy jej reakcję na proponowane przez nas projekty graficzne oraz opisy książek. A inni członkowie zespołu? To przede wszystkim zlecenia na zewnątrz. Mamy stałą ekipę współpracujących z nami grafików, mamy osoby do łamania, składu i zespoły zewnętrzne do prac redakcyjno-korektorskich. I jest jeszcze bardzo ważny dział, czyli promocja. Tym zajmuje się pani Magda Kaczyńska. Prowadzi dla wydawnictwa wszelkie działania marketingowo-promocyjne. To chyba nowość w wydawnictwie? To się zmieniło od 2020 roku, właśnie od ubiegłego roku pani Magda współpracuje z nami na stałe. I te zwiększone działania promocyjne przynoszą skutki? Tak. Współpracowaliśmy oczywiście wcześniej z różnymi portalami, blogerami i instytucjami. Pani Magda poukładała współpracę, która była prowadzona niesystematycznie. Zajęła się tym profesjonalnie, rozbudowała też działania w social media, poszerzyła zasięg o radio i prasę. I to doceniają nasi autorzy. Widzą, że promocja jest profesjonalna. Oczywiście, ma to również pozytywny wpływ na sprzedaż książek. Obserwujemy na przykład wzrost zainteresowania naszymi publikacjami, których akcja rozgrywa się na Podlasiu. Pięknie układa nam się współpraca z Radiem Białystok, w którym m.in. czytane są fragmenty książek. To lokalne radio promuje literaturę dotyczącą jego regionu i to autentycznie przekłada się na sferę handlową. To bardzo ciekawe, że wyszliście od powieści kryminalnych, a obecnie specjalizujecie się w literaturze historyczno-obyczajowej. Do tego zauważyłam, że publikujecie książki polskich autorów, także debiutantów, i nie bez znaczenia jest regionalność utworów. Czym kierujecie się, przyjmując tekst do druku? Przyjmując tekst do wydania, staramy się analizować treści bardzo starannie. Przede wszystkim oceniamy potencjał handlowy. Szczególnie wtedy, gdy mamy do czynienia z utworem debiutanckim. Jeżeli widzimy atuty handlowe, a do tego książka podejmuje tematykę regionalną, to nie boimy się podjąć tego ryzyka. Istnieje coś takiego jak regionalny patriotyzm. Osoby sięgają po książki związane z ich regionem, bo chcą go lepiej poznać. Prawda jest też taka, że książki nie ograniczają się tylko do tych regionów, zdobywają czytelników z różnych miejsc Polski, ponieważ ludzie migrują, mają rodziny czy znajomych w różnych zakątkach naszego kraju. I tu działa marketing szeptany. Książki są polecane właśnie wśród członków rodziny i znajomych. Obserwujemy to np. na Facebooku. Gdy pojawi się zapowiedź konkretnego tytułu, odnotowujemy liczne reakcje na taką informację. I tak nakierunkowana jest nasza polityka wydawnicza – z jednej strony powieści obyczajowo-historyczne, ale też powieści obyczajowe współczesne. Dla przykładu Radio Łódź – z którym dobrze układa się nam współpraca – systematycznie wspiera promocyjnie nasze książki. Mamy trzy autorki z tego regionu, ich powieści rozgrywają się w Łodzi i okolicach. Również Radio Olsztyn aktywnie promuje naszych autorów (Wiolettę Piasecką i Pawła Jaszczuka). Widać, że regionalizm i lokalny patriotyzm funkcjonują i to się przekłada na sprzedaż. Mam wrażenie, że większość odbiorców oferty książkowej Szarej Godziny stanowią panie... Zdecydowanie kobiety. Kobiety czytają, kobiety kupują. Obserwujemy to na przykładzie zamówień z bibliotek i z katalogu wysyłkowego. Aczkolwiek mamy jednego rodzynka – Pawła Jaszczuka, którego „Szczęśliwą przystań” niedawno wydaliśmy. Wydajemy również zaprzyjaźnionego autora z mojego rodzinnego miasta – Mariana Noconia. Jesienią się to zmieni, ponieważ zadebiutuje dwóch nowych autorów, którzy, mam nadzieję, zaintrygują czytelników powieściami historycznymi. Jednym z nich jest Andrzej H. Wojaczek z trylogią „Wrzeciono Boga”. Kto podejmuje decyzję o wydaniu? Pan czy pana syn? Decyzję podejmujemy wspólnie. Ja mam swoje spojrzenie, ugruntowane wiekiem i doświadczeniem, ale liczę się ze zdaniem młodego wspólnika. Wiemy, że to jest w końcu ryzyko finansowe podejmowane przez wydawnictwo, przez nas. Traktując ten biznes poważnie, musimy tak do niego podejść, bardzo skrupulatnie analizować teksty. Czasami zdarza się, że powieść jest ciekawa, ale nie do końca odpowiada naszemu profilowi. Jak pan wspomniał, jesteście otwarci na propozycje wydawnicze, również od debiutantów. Czy w pana odczuciu liczba nadsyłanych tekstów nasiliła się w ostatnim czasie? Polacy sięgnęli po pióra? Tak, w czasie pandemii Polacy nagminnie zasiedli do pisania powieści. Dziś to żaden techniczny problem, żeby wysłać w pliku swoje materiały. W ten sposób, jak podejrzewam, do wszelkich wydawców działających na polskim rynku spływają propozycje. Oczywiście, wśród tych setek tekstów udaje się nam wyłuskać to, co nas interesuje. Czasem jestem zdumiony, korespondując z autorką, która u nas już zadebiutowała i to z powodzeniem, że wcześniej …
Wyświetlono 25% materiału - 934 słów. Całość materiału zawiera 3739 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się
escort bayan trabzon escort bayan yalova escort bayan edirne escort bayan manisa bursa görükle escort