Rozmowę zacznijmy może od pytania, czy BiblioNETka to spełnienie zainteresowań czy realny biznes? Adam Błażowski: Na początku istnienia serwisu najważniejsze było dla mnie zaspokojenie własnej ciekawości, tj. czy możliwe jest napisanie dobrego algorytmu danych, który skutecznie rekomendowałby książki. Potem BiblioNETka funkcjonowała już jako odpowiedź na bardzo duże zainteresowanie internautów serwisem tego typu, a dziś jest to miejsce pracy dla kilku osób i osobista pasja dla bardzo wielu użytkowników. Podstawową funkcją serwisu jest rekomendowanie książek. W jaki sposób odbywa się ten proces? AB: Sedno sprawy stanowi dość wyszukany, dopracowywany latami algorytm, który z milionów ocen w bazie danych konstruuje nasz własny indywidualny „profil/gust czytelniczy”, a potem wyszukuje takie tytuły, które mają dużą szansę na to, że nam się spodobają, ale jeszcze ich nie czytaliśmy. Potwierdzeniem tego że BiblioNETka „działa” jest to, że na początku faktycznie zaczyna polecać książki które nam się podobały, ale zapomnieliśmy je ocenić (śmiech). Jak serwis ewoluował w czasie? AB: Wszystko zaczęło się od prostej strony internetowej, która pozwalała oceniać poszczególne tytuły, i wyników „Polecanek” w formie tabelki. Potem serwis rozszerzył się o Katalog, Forum, Czytaniki czyli blogi czytelnicze i pozostałe funkcje, które charakteryzują dzisiaj typowy serwis społecznościowy. BiblioNETka to także bogaty zbiór informacji o wydarzeniach literackich w całym kraju. Skąd pochodzą te materiały? AB: Bardzo wiele działań w serwisie prowadzimy dzięki licznemu gronu wolonatriuszy. Działamy więc w podobnym stylu jak Wikipedia, choć oczywiście na dużo mniejszą skalę. Autorami wszystkich opisów książek, recenzji i komentarzy są użytkownicy serwisu, natomiast redakcja dba jedynie o należytą jakość i poprawność głównych tekstów, które pojawiają się w serwisie. Jedną z części serwisu stanowi księgarnia. Ile książek sprzedajecie? Kto zaopatruję BiblioNETkę? AB: Księgarnia jest wygodnym dodatkiem dla naszych użytkowników, ponieważ decyzje o zakupie często podejmowane są pod wpływem chwilowego impulsu, w momencie w którym otrzymujemy rekomendację. W zakresie zaopatrzenia nawiązaliśmy współpracę z Kolporterem, ponieważ firma ta wyraziła zainteresowanie sponsorowaniem największej społeczności czytelniczej w polskiej sieci i, co ważne, miała podówczas najlepsze zaplecze informatyczne niezbędne do integracji z BiblioNETką. Dziś usługa Extended Sites została wykupiona przez Internetowe Domy Handlowe IDHSA.pl. Jeżeli chodzi o liczbę sprzedawanych przez nas publikacji, to niestety nie mogę podać konkretnych wartości. Oczywiście, chcemy sprzedawać ich jeszcze więcej, jednak to wymaga głębszej integracji księgarni z serwisem. Nazwa serwisu brzmi: „BiblioNETka.pl – serwis polecający książki”. …