Szeroko znane i niezwykle popularne media społecznościowe (zwane również: social media, socjale, SoMe, sm) stały się filarem w komunikacji online współczesnych marek. Można stwierdzić – słusznie, gdyż trudno wyobrazić sobie prowadzenie działań promocyjnych bez obecności w mediach współtworzonych z użytkownikami. Gdzie indziej znajdziemy tak wiele osób reprezentujących konkretne zainteresowania? Gdzie możemy publikować content, który zaciekawi odbiorcę i spełni jego potrzeby? Gdzie jest tak łatwy kontakt z użytkownikami? Gdzie praktycznie za darmo możemy przeprowadzić badanie potrzeb, testować potencjał oferty i angażować społeczność, dając jej element decyzyjności? I co jest ważne – jakie inne medium daje nam kontrolę nad publikowaną treścią? Segmentacja odbiorców, angażujący content, sprawna wymiana informacji z otoczeniem, angażowanie społeczne i wpływanie na rozwój marki oraz kontrola nad treścią, to oczywiste elementy, jakimi charakteryzują się social media. Żeby dogłębnie poznać social media, trzeba sięgnąć do przeszłości i sprawdzić, jak powstawały i ewoluowały. Zapraszam do podróży przez lata historii mediów społecznościowych. Web 2.0 kamień węgielny Pierwsze wzmianki o tworzeniu mediów społecznościowych sięgają lat, w których pojawiła się sieć drugiej technologii (tzw. Web 2.0) umożliwiająca budowanie stron, w których użytkownicy mają wpływ na zawarty w niej content. Informacje przygotowywane są wspólnie, podlegają uzupełnieniu i dają możliwość reakcji. W tej strukturze odbiorca to nie tylko konsument treści, to też twórca, recenzent i ekspert. Niezmiernie ważne stało się środowisko dające możliwość uczestnictwa w procesie przygotowania treści. Przykładami serwisów realizowanych w ramach Web 2.0 były popularne blogi, ale również kanały RSS i hostingi. USA zawsze musi być pierwsze Funkcje współczesnych mediów społecznościowych nie narodziły się w głowie jednej osoby. Były wytworem umysłów wielu ludzi często ryzykujących dorobek całego życia. Prekursorzy, których biznesy zostały wykupione przez technologicznych gigantów, a także odrealnieni marzyciele, których życie nie oszczędziło i idea okazała się porażką. Za złote lata social mediów w USA uznaje się drugą połową lat 90tych i pierwszą połowę XXI wieku. Wtedy nastąpił prawdziwy rozkwit funkcjonalności SoMe. Ktoś musi zacząć Pierwszą próbą stworzenia social medium uznaje się usługę hostingową stworzoną przez Beverly Hills Internet funkcjonującą od 1995 roku pod nazwą GeoCities. Polegała ona na przekazaniu użytkownikom możliwości bezpłatnego stworzenia i opublikowania strony poświęconej konkretnym zainteresowaniom, kategoriom z życia, czy – w późniejszym etapie rozwoju usługi – działalnością biznesową. Następnie strony były przypisane do nazw głównych kategorii (neighborhoods) i dostępne z ich poziomu w dedykowanej wyszukiwarce. Tak powstały miasta online nie zawsze odpowiadające nazwom geograficznym, ale idealnie …