Wtorek, 31 stycznia 2023
ROZMOWA Z KAROLINĄ IMIANOWSKĄ, DYREKTOR WYDAWNICTWA INSTYTUTU PAMIĘCI NARODOWEJ
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeruBiblioteka Analiz nr 586 (2/2023)
Właśnie mija rok, od kiedy objęła pani stanowisko dyrektora Wydawnictwa IPN. Jak podsumowałaby pani ostatnie dwanaście miesięcy? Rok to rzeczywiście dobry moment na dokonanie pewnych podsumowań, wyciągnięcie wniosków i obranie kierunku na przyszłość. Po roku, gdy wszystkie dni kalendarzowe zostaną domknięte, można już powiedzieć, że zna się mocne i słabe punkty działalności, za którą się odpowiada. Wydawnictwo IPN na szczęście ma więcej tych pierwszych. Ten pierwszy rok mej obecności oceniam jako niezwykle angażujący, dynamiczny i spędzony w podróży na wizytacjach w oddziałach IPN w całej Polsce, na spotkaniach z pracownikami oraz wieloletnimi partnerami. Niemniej należy jasno powiedzieć, że był to bardzo dobry czas, wykorzystany maksymalnie, bez zbędnych działań. Na początku ubiegłego roku zapowiadała pani, że zostanie położony większy nacisk na rozszerzenie dynamicznej dystrybucji. Czy udało się to zrealizować? W jaki sposób dystrybuowane są obecnie państwa książki? Dziękuje za to pytanie. Należy mieć świadomość, że Instytut Pamięci Narodowej w swojej misji ma popularyzowanie wiedzy o najnowszej historii Polski. A dystrybucja książek jest jedną z form popularyzacji tych treści. Jest mi niezmiernie miło poinformować, że 10 stycznia 2023 roku otworzyliśmy nową księgarnię IPN w Szczecinie, pierwszą i jak dotąd jedyną w tej części Polski. Na ten rok zaplanowane mamy otwarcie jeszcze dwóch stacjonarnych punktów sprzedaży – w Częstochowie i Warszawie. Cieszy fakt, że obecnie, gdy sieciowe księgarnie coraz mniej przypominają klasyczne księgarnie, IPN może wciąż zaproponować tradycyjne formy prezentowania treści. Obecnie w całej Polsce mamy 11 punktów stacjonarnych, w których dostępna jest cała oferta wydawnicza. Poza rozszerzeniem stacjonarnej dystrybucji w ciągu minionego roku wzmocniliśmy dystrybucję w internecie. We wrześniu 2022 roku księgarnia internetowa IPN została zarejestrowana na platformie Amazon, która będzie doskonałym miejscem do promowania naszych publikacji wydanych w językach obcych, założyliśmy też sklep na popularnym portalu społecznościowym. Zachęcam do obserwowania wydawnictwa IPN na Facebooku. Wydawnictwo IPN jest rzeczywiście bardzo aktywne na Facebooku, jak i na Instagramie. A czy planowane są działania także na TikToku? Dziękuję, że nasza wzmożona aktywność na Facebooku i Instagramie została zauważona. Staramy się, aby nasi obserwatorzy otrzymywali tam ciekawe treści, nie samą „tablicę ogłoszeń”. Posiadamy również początkujący profil na LinkedIn, niemniej TikTok jak na razie nie jest w naszym kręgu zainteresowań. Ale nie mówię nie, gdyby się okazało, że jest taka potrzeba i wola naszych czytelników. Wróćmy do stacjonarnych księgarń. Czy jest pani w pełni zadowolona z ich funkcjonowania? Skala, jaką dysponuje IPN w postaci sieci stacjonarnych punktów sprzedaży jest wciąż nie w pełni wykorzystana. Jest to pewien proces, który trwa i jego usprawnienie już przynosi wymierne efekty. W zeszłym roku, porównując rok do roku, sprzedaliśmy ponad 10 tys. książek więcej niż w 2021 roku. Sprawna dystrybucja i dobrze funkcjonujące księgarnie to niezwykle ważne aspekty działalności Wydawnictwa IPN, jak i całego Instytutu. Aspekt te są bardzo skorelowane z ogólną sytuacją gospodarczą, stąd nie wiem, czy nadejdzie moment, kiedy będę mogła powiedzieć, że praca nad funkcjonowaniem księgarń została zakończona. Oceniam ją dobrze, niemniej jest to po prostu proces. Zapowiadała pani, że w większości księgarń pojawią się ekspozytury Biura Nowych Technologii, które miały oferować „nowe przekaźniki wiedzy historycznej”. Czy udało się zrealizować ten projekt? W kwestii ekspozytur BNT, które równolegle będą pojawiać się w sąsiedztwie księgarń, udało się podpisać pierwsze umowy, a to jest podstawa do uruchomienia zadań, niemniej wierzę, że w tym roku będę mogła zaprosić państwa na otwarcie pierwszego takiego miejsca w Warszawie. Natomiast Biuro Nowych Technologii wraz ze swoją „Grą Szyfrów” (projekt gamingowy opisujący przebieg wojny polsko-bolszewickiej oraz wpływ polskiej kryptologii na jej zwycięski finał) w zeszłym roku odwiedziło kilkanaście miejscowości w całej Polsce i podczas każdej takiej wizyty publikacje IPN były szeroko dystrybuowane wśród zaproszonych gości. Rok 2022 był szóstym rokiem działalności Wydawnictwa IPN, które stało się liderem w wydawaniu różnego rodzaju publikacji historycznych. Produkcja książek z logo IPN z każdym rokiem jest coraz większa. W 2021 roku łącznie wydano 272 publikacje, w tym 33 dodruki. A ile tytułów ukazało się w ubiegłym roku? Rok 2021 był rzeczywiście rekordowym rokiem. W 2022 łącznie wydaliśmy 220 publikacji. To wciąż spora liczba, a przecież nie o ilość tutaj chodzi. Wszystkie tytuły mają swoich odbiorców i o ile nieraz z poziomu centrali IPN nie zawsze jest to widoczne, to już z poziomu oddziałów IPN widzimy duże zainteresowanie literaturą regionalną. Największe bestsellery minionego roku? Przy tak dużej liczbie wydanych książek ciężko wskazać tylko kilka. Niemniej liczby nie kłamią i najlepiej sprzedającymi się …
Wyświetlono 25% materiału - 713 słów. Całość materiału zawiera 2854 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się