Czyli reakcja bibliotekarzy na kontrowersyjne propozycje zmian w funkcjonowaniu bibliotek szkolnych zgłoszone przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. W styczniu 2013 roku Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji ogłosiło projekt założeń ustawy o poprawie warunków świadczenia usług przez jednostki samorządu terytorialnego. Wywołał on protest bibliotekarzy, ponieważ wśród szerokiej gamy poruszanych zagadnień zawierał także propozycje zmian dotyczących funkcjonowania bibliotek szkolnych i publicznych. W projekcie poddanym pod konsultacje społeczne zabrakło jednak w tej materii konkretów, znalazły się w nim za to ogólne stwierdzenia, które wzbudziły spory niepokój środowiska bibliotekarzy: (1) „obowiązek posiadania biblioteki publicznej w gminie oznacza, że sąsiadujące gminy nie mogą zapewnić wspólnie usług bibliotecznych, choć dawałoby to czytelnikom dostęp do większego księgozbioru”; (2) „niezależnie od obowiązku prowadzenia biblioteki publicznej jednostka samorządu terytorialnego jako podmiot zakładający i prowadzący szkołę zobowiązana jest do zapewnienia uczniom dostępu do biblioteki szkolnej, a realizacja tego obowiązku nie może być wypełniona przez utworzenie jednej instytucji dla realizacji obu celów”. Proponowanym rozwiązaniem było „stworzenie możliwości wykonywania zadań biblioteki szkolnej przez bibliotekę publiczną” (punkt III.1.2 projektu w wersji ze stycznia 2013 roku, podpunkt 4). W ramach konsultacji społecznych styczniowego projektu bardzo istotne argumenty środowiska bibliotekarskiego przekazane zostały MAiC w dokumencie „Głos bibliotekarzy”. Były to uwagi natury wychowawczo-metodycznej, oświatowej, a także zalecenia międzynarodowych organizacji bibliotekarzy, w tym IASL i IFLA. Bibliotekarze zauważyli przy tym trafnie, że w projekcie MAiC w ogóle brakowało odniesień do prawa bibliotecznego. Istotne uwagi w ramach uzgodnień międzyresortowych zgłosiło z kolei Ministerstwo Edukacji Narodowej (na temat funkcji dydaktyczno-wychowawczych bibliotek szkolnych, a także bezpieczeństwa uczniów w …
Wyświetlono 25% materiału - 246 słów. Całość materiału zawiera 984 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu,
należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880.
Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.