Wtorek, 30 września 2014
Raport o rynku e-booków w Polsce. Cz. 1
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru391
Brawo Virtualo! Ten entuzjazm to wynik lektury raportu na temat rynku e-booków w Polsce, który opracował jeden z czołowych dystrybutorów książek cyfrowych na rodzimym rynku, a którego patronem medialnym jest Biblioteka Analiz.  Pod koniec bieżącego tygodnia raport trafi do szerokiego grona mediów i miejmy nadzieję, będzie cytowany i dyskutowany w mediach, rzecz jasna z pożytkiem dla całej branży. Jednak to czytelnicy Biblioteki Analiz jako pierwsi zyskują możliwość zapoznania się z jego głównymi ustaleniami. Tak twórcy raportu kreślą czołówkę podmiotów odpowiedzialnych za tworzenie i rozwój polskiego rynku książek cyfrowych: „Virtualo należące do Grupy Empik posiada w swoim portfolio takie sklepy internetowe jak: Empik.com, Virtualo.pl i Gandalf.com.pl oraz dostarcza książki cyfrowe do dużych sklepów internetowych jak: Merlin, Allegro, Apple oraz wyspecjalizowanych w e-bookach jak: Legimi, Eclicto. Poza sklepami sprzedającymi w ramach sieci dystrybucji Virtualo na rynku e-booków ważną rolę odgrywają jeszcze: Publio.pl należące do Agora S.A., Woblink.com powiązany kapitałowo i organizacyjnie z wydawnictwem Otwarte i Znak, Nexto.pl, którego właścicielem jest Ruch S.A. oraz Ebookpoint.pl należący do wydawnictwa Helion. Swoich sił na rynku próbuje również firma Olesiejuk z księgarnią Ksiazki.pl oraz Azymut w sklepie Ravelo.pl”. Według szacunków Virtualo w 2014 roku na rynku e-booków wszystkie podmioty sprzedające e-booki i audiobooki osiągną sprzedaż w wysokości 40 mln zł. Kwota ta uwzględnia zarówno przychody sprzedawców detalicznych, podmiotów sprzedające kontent specjalistyczny, także wydawnictw samodzielnie prowadzących sprzedaż e-booków oraz sprzedaż książek elektronicznych do firm, instytucji (w tym także bibliotek). Być może jednak rynek e-booków może być wart nawet więcej niż wspomniane 40 mln zł, ponieważ według szacunków Biblioteki Analiz wartość rynku książek cyfrowych w 2013 roku przekroczyła 53 mln zł. Prognozy te były ze sobą konsultowane i obie strony nie kwestionują żadnego z tych wyliczeń. Podzielają również pogląd, iż mimo ogromnej dynamiki rozwoju, obecnie jednak coraz mniej realne wydają się być prognozy przedstawiane przez firmę PwC, która na przełomie 2012 i 2013 roku zapowiadała, że już w 2016 roku polski rynek e-booków (wraz z podręcznikami) osiągnie wartość ponad 100 mln dolarów, czyli ponad 300 mln zł. Natomiast cytowany w raporcie Virtualo Robert Drózd, właściciel niezwykle popularnego wśród e-czytelników serwisu ŚwiatCzytników.pl w taki sposób opisuje wartość rynku e-booków: „Wydaje mi się, że słuszne są szacunki mówiące o kilkudziesięciu milionach złotych. To jest wciąż kropla w morzu sprzedaży papieru. Rynek e-booków rośnie zdecydowanie od paru lat, ale nie ma zdecydowanego impulsu, który pozwoliłby wyjść spoza tej kilkuprocentowej niszy”. Marcin Łukiańczyk, założyciel portalu UpolujEbooka.pl szacuje z kolei, że największe księgarnie w Polsce, oferujące e-booki mogą wygenerować w 2014 roku przychód na poziomie od 32 do 35 mln zł. W raporcie Virtualo forsowana jest teza, według której wielkość rynku treści cyfrowych i dynamika jego wzrostu zależą m.in. od: liczby urządzeń do czytania, które posiadają klienci, liczby tytułów dostępnych w formie cyfrowej oraz od polityki cenowej. Czego zatem pragną klienci czytający e-booki? „Odpowiedź na to pytanie wydaje się dość prosta – dobrej ceny (zarówno jeśli chodzi o samą książkę, jak i o urządzenie do jej czytania, czyli przede wszystkim e-czytnik), szybkiego zakupu i wygody dostarczenia na urządzenia, na których mogą czytać” – odpowiadają autorzy raportu. Na potwierdzenie swoim słów przypominają, że jeszcze w 2010 roku rynek e-książek wyglądał zupełnie inaczej niż obecnie. Przede wszystkim ogromną część …
Wyświetlono 25% materiału - 524 słów. Całość materiału zawiera 2097 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się