Jak co roku francuski tygodnik branżowy „Livres Hebdo” opublikował wyniki finansowe największych koncernów wydawniczych świata za rok 2010. Dane pochodzą zarówno z Banku Światowego (dotyczy to firm działających na kilku kontynentach) jak i z raportów rocznych koncernów wydawniczych, z bezpośrednich kontaktów z ich kierownictwami i z lektury pism fachowych. Realizacja całości wykonywana jest wspólnie z analitykiem rynku światowego, Austriakiem Rüdigerem Wischenbartem (www.wischenbart. com). Opracowane dane udostępniane są z zachowaniem copyrightu kilku znanym w świecie czasopismom branżowym, które dla potrzeb swoich czytelników wykorzystują podstawowe tabele oraz dokonują analizy osiągnięć lub porażek wydawców działających w ich krajach. Czytelnicy raportu dowiadują się co roku, że w rankingu uwzględniane są dane ze sprzedaży książek drukowanych oraz czasopism fachowych i naukowych, także sprzedaży klubowej w tym obszarze, sprzedaży wersji elektronicznych wcześniej wydanych książek i czasopism, baz i banków danych z obszaru nauki i informacji fachowej. Nie uwzględnia się w nim sprzedaży gazet i czasopism popularnych. Pierwszą światową dwudziestkę z obrotami przeliczonymi na euro za rok 2010 i dla porównania za rok 2009 prezentujemy w tabeli. Z zestawienia wynika, że niektórzy światowi liderzy mają już za sobą widoczny w poprzednich latach kryzys gospodarczy, inni zaś próbują nadal z nim się mocować. Mimo globalnego kryzysu zapoczątkowanego w 2008 roku na światowym rynku książki widać dalszy ruch własnościowy, zmierzający do koncentracji kapitału i przejmowania programów wydawniczych. Potwierdza się występująca każdego roku prawidłowość, iż największe przychody z działalności wydawniczej osiągają firmy, które koncentrują się na wprowadzaniu na rynek trzech typów publikacji: literatury fachowej, bloku zwanego po angielsku Science Technical Medical oraz książek edukacyjnych. Przy tym widać, że szczególnie dobrze radziły sobie z kryzysem firmy, które systematycznie poszerzały swoją ofertę o publikacje cyfrowe, w tym także serwisy internetowe. Ranking za 2010 rok otwiera brytyjski Pearson a na pozycji pięćdziesiątej znalazło się niemieckie wydawnictwo MairDuMont, które już kilkakrotnie pojawiło się na liście w ostatniej dziesiątce. To wydawnictwo jest liderem na europejskim rynku informacji turystycznej. Prezentowane w rankingu największe grupy wydawnicze wypracowały w 2010 roku 62,66 mld euro obrotów, co daje blisko 20 proc. wzrostu w stosunku do roku poprzedniego. …
Wyświetlono 25% materiału - 338 słów. Całość materiału zawiera 1352 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu,
należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880.
Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.