Tradycyjnie na jesieni redakcja "Magazynu Literackiego KSIĄŻKI" ogłasza wyniki rankingu najlepszych w Polsce drukarń dziełowych. Już po raz dwunasty poprosiliśmy wydawców o ocenę współpracy z rodzimymi zakładami drukarskimi. W odpowiedzi nadeszło 81 głosów oddanych na 22 drukarnie. O tym, które miejsce zajmuje drukarnia, decydują liczba oddanych głosów i punkty. Przyznaje się je za pięć cech: jakość wykonywanej produkcji, terminowość realizowania zleceń, elastyczność na prośby i sugestie klienta, jakość kontaktów interpersonalnych oraz satysfakcja z zakresu świadczonych usług. Nie było zaskoczenia na miejscu lidera. Najwyżej oceniona została drukarnia Opolgraf, która niemal od początku istnienia naszego zestawienia figuruje w najściślejszej czołówce, nie tracąc renomy wśród zleceniodawców. W dwunastoletniej historii rankingu opolska drukarnia aż cztery razy zdobyła pierwsze miejsce (2014, 2012, 2009, 2008), miejsce drugie - trzy razy (2013, 2010, 2006), a miejsce trzecie - dwa razy (2011 i 2007). Wydawcy, którzy oceniali w ankietach opolski zakład, najwyżej punktowali jakość wykonywanej produkcji, a właściwie "od lat niezmiennie wysoką jakość". Opolgraf cieszy się u wydawców pełnym zaufaniem - pod względem rzetelności wykonywanych usług, jakości i terminowości - a co za tym idzie i lojalnością. Z niektórymi współpraca trwa bowiem nieprzerwanie od wielu lat. "Produkcja wykonywana jest z wysokiej jakości materiałów, zawsze dostosowanych do potrzeb konkretnej realizacji i dobranych do książki, aby harmonizowały z grafiką" - zachwala jeden z wydawców. Inna opinia: "Absolutnie bez zarzutu, drukarnia dokłada zawsze wszelkich starań, aby wykonana produkcja była najlepszej jakości i jest w stanie zawsze sprostać oczekiwaniom i wymaganiom wydawcy". Mimo że nasza punktacja ma skalę od 1 do 5, w kategorii 'elastyczność na prośby i sugestie klienta" Opolgraf był dwukrotnie oceniony na szóstkę. Załoga kierowana przez prezesa Mirosława Szewczyka najwyraźniej nie zna sformułowania "nie da się". Zespół bardzo wziął sobie do serca to, co jest mottem firmy: "dążenie do najwyższego poziomu profesjonalizmu, spełnianie, a nawet wyprzedzanie oczekiwań i wymagań klientów, a w rezultacie zwiększenie udziału w rynku". Współczesny wydawca stara się, rywalizując o czytelnika i jego zainteresowanie, nadać swoim książkom wyjątkowy charakter, a zwłaszcza przyciągający wzrok wygląd. Pojawiają się więc tłoczenia, brokaty, wybiórcze lakiery, efekty metaliczności czy nietypowe materiały itp. Nie każdy zakład poligraficzny podejmie się zadania, tymczasem Opolgraf to drukarnia, która "jest zawsze otwarta na nietypowe rozwiązania i wymagania niestandardowe. Potrafi z zaangażowaniem i w profesjonalny sposób odnieść się do próśb i sugestii" - to opinia jednego z ankietowanych wydawców. "Nasze wymagania są bardzo trudne i specyficzne. Każda nasza prośba w takich przypadkach była spełniona w 100 proc." - wypowiada się jeden z zadowolonych klientów. Inna ocena: "Otwarci na sugestie i niebojący się nowych wyzwań". Na szóstkę - według jednego z naszych ankietowanych - zasługuje jakość kontaktów interpersonalnych, a już szczególne uznanie zdobyła Bożena Wrona, której nazwisko kilkukrotnie pojawiło się w ankietach. Profesjonalizm - to najczęściej powtarzające się słowo w komentarzach przy ocenie drukarni Opolgraf: "osoby opiekujące się nami w drukarni prezentują najwyższy poziom profesjonalizmu i zaangażowania", a także "profesjonalizm i skrupulatność w opracowywaniu zleceń pozwala na ich wykonanie bez niedoskonałości i usterek". Za plecami lidera Drugie miejsce należy w tym roku do Olsztyńskich Zakładów Graficznych OZGraf, które awansowały na pozycję wicelidera z zeszłorocznego szóstego miejsca. Drukarnia w tym roku świętuje piękny jubileusz siedemdziesięciolecia. W naszych zestawieniach czterokrotnie zajmowała drugie miejsce (2011, 2008, 2005, 2004), dwukrotnie też była na pozycji lidera (2013 i 2006). OZGraf - to zdaniem wielu wydawców - najlepsza w Polsce oprawa złożona. A obok oprawy liczą się również: "stabilność kolorów, brak wybrakowanych egzemplarzy, solidne opakowanie do transportu". A także dotrzymywanie terminów, z którym olsztyński zakład nie ma problemów: "drukarnia robi wszystko by z terminem (czasem nawet z różnych powodów wariackim) dopasować się do oczekiwań …