Wtorek, 30 kwietnia 2013
Co zdarzyło się w USA w 2012 roku
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru353
Trzech współpracowników „Publishers Weekly”, piszących w styczniu 2013 o poprzednim roku na amerykańskim rynku książki, nadało swojemu artykułowi tytuł, który można przetłumaczyć jako „nadmierne rozerwanie”. Andre Richard Albanese, Jim Milliot i Calwin Reid mówią głównie o obecności i funkcji e-booków, ale zwracają uwagę na zjawiska, o których wspomnimy w dalszej części relacji. Tymczasem zajmijmy się statystyką. Wartość rynku Sprzedaż książek drukowanych w USA w formatach pełnych i kieszonkowych od kilku lat maleje. Według firmy Nielsen BookScan w porównaniu z rokiem 2011 w 2012 roku był to mniej o kolejne 9 proc. Największe ubytki odnotowano w dziedzinie literatury faktu (non-fiction) dla dorosłych (13 proc.), spadła też sprzedaż literatury pięknej dla dorosłych (o 10,7 proc.), proporcjonalnie – choć w mniejszych wysokościach – mniej sprzedano również literatury pięknej dla dzieci i młodzieży (o 2,1 proc.). Statystyki wydawnicze Przypomnijmy ogólne wielkości sprzedaży książek drukowanych: w 2011 było to 651,2 mln egz., w 2012 roku – 590,8 mln egz. Jeśli brać pod uwagę format sprzedawanych książek, to największą stratę odnotowano w sprzedaży książek kieszonkowych kierowanych do dużych sieci marketów – spadek z 83,6 mln egz. do 66,4 mln egz. w roku 2012. Natomiast zaskakującym może wydać się fakt, że w tym samym okresie lekko wzrosła sprzedaż książek w oprawach twardych – o 3,2 proc. Tu należy się wyjaśnienie. Ponieważ firma Nielsen od wielu lat (także w Europie) prowadzi analizy sprzedaży książki i prasy, wylicza również sprzedaż według liczy egzemplarzy zakupionych przez odbiorców. Bestsellery Przypomnijmy, że w 2012 roku największym sukcesem sprzedażowym była trylogia E.L. James z Greyem w tytule znana powszechnie w Stanach jako „Fifty Shades”, już nawet w komentarzach bez używania nazwiska autorki. Tytuł ten sprzedawano zarówno w formacie drukowanym jak i elektronicznym. Ponad 14 mln egz. – tyle wyniosła sprzedaż łączna wszystkich części trylogii. Pierwsza dziesiątka tytułów beletrystycznych została opanowana przez czwórkę autorów: poza panią James byli to Sylvia Day, Nora Roberts i Nicholas Sparks. Top-listę ukształtowały trzy wydawnictwa: Vintage, Berkeley i Grand Central. Pierwszą dziesiątkę literatury dla dzieci utworzyli autorzy tacy jak: Suzanne Collins, Jeff Kinney i Rick Riordan, a przyczynili się do tego trzej wydawcy: Scholastic, Amulet Books i Hyperion. Dużą popularnością w USA cieszą się biografie i autobiografie, czego przykładem mogą być …
Wyświetlono 25% materiału - 362 słów. Całość materiału zawiera 1450 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się