Czwartek, 19 grudnia 2019
TRZY ŚWIATY: FICTION, NON-FICTION I DLA DZIECI
Czy mroźna Polska, czy słoneczna Australia przedświąteczne szaleństwo trwa mniej więcej cztery tygodnie. Jedynie w Indiach nie widzimy tego zjawiska. Łącznie w kanale księgarskim obserwujemy coś jakby „piąty kwartał”. I tak to nazywamy w BookScan: Q5. Na wykresach obok widać, co się święci. O jak Olga Wielka Brytania to ojczyzna BookScan i także kraina graczy, gdzie można postawić dowolny zakład, o ile znajdzie się opcję przeciwną. On-line i oficjalnie. Obstawiłbym (gdybyśmy mieli takie narzędzie), że nabywcy kupią w 2019 roku milion egzemplarzy książek Olgi Tokarczuk. Oto przesłanki: od ogłoszenia werdyktu do mikołajek minęło dziewięć tygodni, kiedy to BookScan zarejestrował ponad 82 tys. sprzedanych egzemplarzy. Rzeczniczka prasowa Empiku mówi, że u nich w tym czasie sprzedało się 200 tys. książek noblistki. Te proporcje się zgadzają z naszą ogólniejszą intuicją. Jeżeli BookScan pokrywa 10 proc. rynku księgarskiego, to Empik ma 25 proc. Jeśli my opisujemy 15 proc., to Empik ma ponad 42 proc. rynku księgarskiego. Szacujemy, że BookScan pokrywa między 10 a 15 proc. rynku księgarskiego. Średnio. Czasem może mniej, czasem więcej. Należy się wyjaśnienie. Ktoś może pomyśleć bowiem, że Empik ma ponad 40 proc. rynku i – tu i ówdzie – zrobi się nerwowo. My przez rynek księgarski rozumiemy „tradycyjne” kanały, czyli księgarnie (sieciowe, indywidualne i internetowe, gdzie np. Empik, Główna Księgarnia Naukowa im. Bolesława Prusa oraz Bonito należą do tej samej kategorii). Markety i dyskonty, kioski, stacje benzynowe czy punkty pocztowe nie należą do kanału księgarskiego, tylko do kanału „marketowego”, „masowego”. Łącznie kanał księgarski i masowy tworzą magiczne TCM – Total Consumer Market, czyli rynek nabywcy indywidualnego (książki – oczywiście). Do TCM trzeba dodać nabywcę instytucjonalnego (biblioteki, szkoły, kancelarie, uczelnie, szpitale etc., etc.). Łącząc nabywców indywidualnych i zbiorowych, otrzymujemy rynek książki. Ani w TCM, ani w całym rynku książki, ani my nie mamy 15 proc., ani Empik nie ma 42 proc. W Wielkiej Brytanii jednym z podstawowych kanałów komunikacji branżowej jest znany tygodnik „The Bookseller” (nota bene założony w 1858 roku przez tę samą rodzinę Whiteakerów, która wystartowała BookScan w 1993 roku i pierwszą na świecie agencję ISBN w 1967 roku). W każdym numerze mamy kilka podstawowych zestawień sprzedaży. I to jest gwóźdź programu na dziś: widzimy tam bowiem dwa top 20 w kategorii fiction: top 20 Original Fiction i osobny top 20 w kanale Mass-Market Fiction. Te dwa zestawienia odzwierciedlają fakt, że kanał księgarski i kanał „marketowy” czy „masowy” sprzedają z reguły inne książki. W kanale „masowym” idzie tańsza produkcja, w większości dla dzieci, ale także …
Wyświetlono 25% materiału - 395 słów. Całość materiału zawiera 1583 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się