Wtorek, 12 maja 2020
TRZY ŚWIATY: FICTION, NON-FICTION I DLA DZIECI
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeruBiblioteka Analiz nr 522 (9/2020)

Tydzień 17. przyniósł skok sprzedaży, który chyba trzeba tłumaczyć Światowym Dniem Książki. Pomijając ten piękny wyjątek wygląda na to, że panel BookScan w ostatnich tygodniach ustabilizował się na poziomie około 80 proc. sprzedaży sprzed pandemii. Tydzień 18. zamknął okres zamkniętych galerii handlowych, zatem możemy zamknąć epokowy rozdział. Jak to powiedział Churchill po zwycięskiej kampanii w Afryce w 1942 roku: „To nie jest koniec, to nawet nie jest początek końca, ale to jest, być może, koniec początku”1. Oby.

Wygląda na to, że w ostatnich tygodniach średnia cena książki spadła średnio o kilka, może o 10 proc. Czy jest to nowa średnia cena książki na dłużej? Wygląda także na to, że jeśli chodzi o rozrywkę, to interesuje nas dokładnie to samo, co wcześniej. I tak na dobrą sprawę dlaczego miałoby być inaczej? Wydaje się, że najważniejsze dla przyszłych tygodni będą nastroje konsumentów i zasobność portfeli plus rozsądne działania osłonowe.

Na pewno książka jest w gorszej sytuacji niż środki czystości i lepszej niż turystyka. Jeszcze długo będziemy się zastanawiać, co należało robić inaczej. Na razie zbieramy informacje, siły i pomysły. Nielsen BookScan co do zasady nie wchodzi na obszar kreowania rozwiązań systemowych i zajmuje się analizą sprzedaży książek, zmian cen, popularności tytułów, autorów czy kategorii.

Jak to kiedyś w Bibliotece Analiz akcentował ksiądz Marek Otolski, założyciel Targów Wydawców Katolickich i (ówczesny) szef wydawnictwa Księży Marianów: najpierw wiedza, potem zrozumienie. Zapraszamy 22 maja w piątek na godzinę 11 na darmowy webinar „Między »Dżumą« a pandemią. Aktualny obraz rynku książki w Polsce i na świecie według Nielsen BookScan”.

Przewidziane są dwie prezentacje oraz dyskusja. Ewa Rybołowicz (dyrektor ds. kontaktów z sieciami handlowymi) omówi sześć etapów przechodzenia przez pandemię zidentyfikowanych przez dział Business Inteligence Nielsena. Będą też niepublikowane nigdy dotąd szczegóły z BookScan na temat sprzedaży książek w dyskontach i marketach. A także obraz pandemii w panelu BookScan w ujęciu dzień-po-dniu. Zapraszamy. Adres webinaru będzie wkrótce znany redakcji.

1 „This is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning” https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=pdRH5wzCQQw

Panel BookScan Polska Nielsena działa w kanale księgarskim w Polsce od lipca 2018 roku. Pokrywa mniej więcej 10 -15 proc. rynku księgarskiego (sieci księgarskie oraz księgarnie internetowe). Dane do Bookscan Polska dostarcza około 250 księgarń stacjonarnych (BookBook, Bookszpan, Książnica Polska, Między Kartkami, Świat Książki) i dwie księgarnie on-line (Taniaksiazka. pl i Swiatksiazki.pl). Łącznie w tym kanale Nielsen obserwuje ponad 10 mln transakcji rocznie, gdzie średnia cena detaliczna książki drukowanej wynosi blisko 25 zł brutto. Model Bookscan jest ten sam w 11 krajach: informacje pochodzą z kas fiskalnych, badany jest popyt krajowy (eksport książek nie jest analizowany) i rynek nabywcy indywidualnego (sprzedaż b2b do bibliotek, szkół etc. nie wchodzi do zestawień). Dodatkowo Nielsen w  Polsce posiada dane o sprzedaży w kanale „marketowym” (sieci marketów, dyskontów, kiosków czy stacji benzynowych), przy czym obecnie sprzedaż z kanału marketowego nie jest łączona z panelem księgarskim i nie wchodzi do prezentowanych tu zestawień.

Autor: Renek Mendruń