środa, 4 maja 2011
Rozmowa z Guntherem Gerlachem, prezesem zarządu i dyrektorem generalnym Weltbild Polska
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru299
Firma, którą pan zarządza, nosi obecnie nazwę Weltbild Polska. Czy zmiana nazwy to znak, że firma jest bardziej związana z Polską i skierowana do polskiego odbiorcy oraz że oferta jest dostosowana do oczekiwań polskiego rynku? Aby wyjaśnić, skąd się wzięła nazwa Weltbild, muszę odwołać się do historii. W 2000 roku Weltbild wszedł do Polski i razem z wydawnictwem Bauer rozpoczął działalność w ramach spółki BauerWeltbild Media Sp. z o.o. Sp. komandytowa. Założyliśmy wydawnictwo oraz firmę wysyłkową z dynamicznie rozwijającym się katalogiem jako narzędziem komunikacji z klientem. Dwa lata później otworzyliśmy sklep internetowy, a w 2008 roku zaprosiliśmy naszych klientów do pierwszej księgarni. W ten sposób stworzyliśmy pod marką Klub Dla Ciebie wielokanałowy model sprzedaży, sprawdzony na innych rynkach. W ubiegłym roku Bauer wycofał się ze spółki, całość udziałów przejął Weltbild. Nazwa firmy operacyjnej została zmieniona na Weltbild. W lutym bieżącego roku została także dokonana zmiana marki handlowej z Klub Dla Ciebie na Weltbild, czyli zaczęliśmy powoli wprowadzać brand Weltbild do komunikacji z naszymi klientami. Marcowe wydanie katalogu ukazało się pod nazwą Klub Dla Ciebie, z małym logo Weltbildu, kwietniowy numer tak samo, a na majowym wydaniu widnieje już duży napis Weltbild i mniejszy – Klub Dla Ciebie. Książka, którą prezentujemy na okładce numeru 5/2011, jest wydana przez Świat Książki. W numerze trzecim przypomnieliśmy klientom o tym, że jesteśmy firmą z trzema kanałami sprzedaży. Robimy to również w majowym numerze katalogu, podkreślając przy okazji mocne strony firmy po połączeniu ze Światem Książki. Jeśli pytają mnie państwo, czy nazwa Weltbild Polska oznacza, że jesteśmy skoncentrowani na polskim odbiorcy i na polskim rynku, to odpowiedź brzmi „tak”. Dlatego kupiliśmy Świat Książki od koncernu Bertelsmann. Krok po kroku będziemy integrować obie firmy. Na polskim rynku komentuje się, że stracili państwo dobrze już wypromowaną nazwę Klub Dla Ciebie. Co pan o tym sądzi? Musieliśmy podjąć decyzję, w jakim kierunku chcemy zmierzać. Jeśli mamy do czynienia z jednej strony z międzynarodowym brandem Weltbild – znanym na rynku sprzedaży detalicznej oraz na rynku wydawniczym, a z drugiej strony z brandami Świat Książki i Klub Dla Ciebie w Polsce, to decyzja nie jest łatwa. Po rozważeniu wszystkich za i przeciw zdecydowaliśmy, że Świat Książki pozostaje nazwą marki dla części wydawnictwa książkowego z publikacjami fiction i non-fiction, ze wszystkimi jego znakomitymi polskimi autorami – Pilchem, Głowackim, Gretkowską i innymi pisarzami, i z całą literaturą światową, którą Świat Książki sprowadził na polski rynek. Pod marką Weltbild wydawać będziemy inną grupę książek: poradniki i część literatury popularnej, w tym romanse, kryminałyi thrillery. A jeśli chodzi o klienta docelowego, detalicznego, to chcemy budować siłę marki Weltbild poprzez trzy kanały sprzedaży (katalog, internet, księgarnie) i komunikować się z nim jako Weltbild. Czyli kontynuują państwo dotychczasowy program Klubu Dla Ciebie? Tak, ale nie tylko. Oferta programowa połączy silne strony obu firm, w tym oczywiście tytuły wydawnictwa Świat Książki. Rozumiem, że po zakupie Świata Książki struktury obu firm będą połączone… Tak jak wcześniej powiedziałem, firmy będą krok po kroku integrowane w jedną strukturę. A w praktyce? Gdzie będzie się mieścić siedziba firmy? Wszyscy, także zespół Świata Książki, będziemy pracować w jednym budynku, przy ul. Hankiewicza 2 – tu, gdzie teraz jest siedziba Weltbildu. Czy wynajęcie budynku na Ochocie przy ul. Hankiewicza jest tańsze?Budynek przy ul. Rosoła, gdzie dotąd mieściła się siedziba Świata Książki, należy do Bertelsmanna. Nie kupiliśmy go i zdecydowaliśmy, że przenosimy do nas zespół Świata Książki. Tutaj będzie pracować cały zespół trzech kanałów sprzedaży – katalogu, księgarń i internetu – oraz wydawnictw obu marek. Czy zarząd Weltbildu jest jednoosobowy, a jeżeli nie, to kto oprócz pana wchodzi w jego skład? Tak, zarząd firmy jest obecnie jednoosobowy. Zwykle w takich przypadkach zadaje się pytanie: czy już zwalniacie ludzi, czy będziecie przyjmować nowych? Czy zapadły już decyzje o kluczowych stanowiskach w firmie? Kto będzie odpowiedzialny za sprawy handlowe, wydawnicze i promocyjne?W tej chwili prowadzimy rozmowy z każdym pracownikiem Świata Książki. Proszę nie zapominać, że sfinalizowaliśmy transakcję dwa tygodnie temu i w tej chwili jesteśmy w trakcie procesu integracji. Chcemy znaleźć właściwe stanowisko z dobrymi perspektywami rozwoju dla każdego pracownika, odpowiednio do jego kwalifikacji. Potrzebujemy jeszcze kilku tygodni na finalne decyzje. Wiadomo, że gdy się łączy dwie firmy, to pewne działy się dublują. Tak jest chociażby z działem księgowości. To normalne, że część ludzi się wtedy zwalnia… Oczywiście, nie możemy dać gwarancji pracy każdej osobie. Ale, jak powiedziałem, chcemy rozwijać firmę. Chcemy połączyć mocne strony Świata Książki i Weltbild Polska. Mamy wiele księgarń Świata Książki i kilka księgarń Weltbild Polska. Jest duże wydawnictwo i mniejsze wydawnictwo. Próbujemy połączyć siły i zobaczyć, gdzie są szanse dla każdego z pracowników. Po restrukturyzacji, jeśli nastąpi rozszerzenie programu produkcyjnego, z pewnością będą potrzebni nowi ludzie… Oczywiście. Łączymy się po to, żeby rosnąć i żeby się rozwijać w przyszłości. Główną motywacją naszych działań nie jest cięcie kosztów. Przed nami jest wiele wyzwań, na przykład kwestia digitalizacji. Weltbild ma świetny sklep internetowy, a Świat Książki wydaje wartościowe książki, więc teraz musimy zrobić krok naprzód w kierunku stworzenia ebooków i zobaczyć, jak możemy zaistnieć na polskim rynku. To oczywiście oznacza i zatrudnienie nowych ludzi, i rozwój. Ale ani Świat Książki, ani Weltbild nie mają w tej chwili elektronicznych publikacji w ofercie… Świat Książki ma już w swoim portfolio pewną liczbę elektronicznych książek i chcemy przyspieszyć prace w tym kierunku. Myślę, że jest to właściwa ścieżka rozwoju – zarówno w stronę audiobooków, jak i e-booków. Czy zamierzają państwo wprowadzić na polski rynek swój czytnik? Weltbild w Niemczech ma własne urządzenie – Aluratek. Jeszcze nie mamy tego czytnika w ofercie na polski rynek, ale chcemy go wprowadzić w przyszłości. Jest to okazja do połączenia czytnika Weltbildu z treścią książek Świata Książki. Kiedy to może nastąpić? Za dwa, trzy lata czy raczej za trzy miesiące? Nasz projekt przewiduje raczej miesiące niż lata. Ale potrzebujemy jeszcze trochę czasu, bo, jak powiedziałem, upłynęły dopiero dwa tygodnie od sfinalizowania transakcji zakupu Świata Książki. Dla mnie, jako dla wydawcy, sprzedawcy, ale też użytkownika, bardzo ważne są następujące rzeczy: urządzenie musi być proste w obsłudze, musi mieć rozsądną i przystępną cenę, aby ludzie chcieli je kupić, oraz …
Wyświetlono 25% materiału - 996 słów. Całość materiału zawiera 3986 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się