Poniedziałek, 27 maja 2013
Jak polskie tablety mogą zmienić szkołę
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeru355
W licznych dyskusjach na temat wejścia edukacji w nową erę, wprowadzenia na dużą skalę nowych technologii dość gładko przechodzi się nad tematem zdolności uczniów do obsługi nie tylko sprzętu ale także cyfrowych materiałów edukacyjnych. W zasadzie kwestia ta ogranicza się do stwierdzenia, że dla młodszych pokoleń funkcjonowanie w otoczeniu technologii informatycznych jest czymś naturalnym. Od kilku lat wydawcy testują tego typu rozwiązania z wykorzystaniem własnych zasobów materiałów cyfrowych. Jedno z nich zaprezentowano w praktyce podczas Warszawskich Targów Książki. Przy czym trzeba podkreślić, że jego niezwykłość polega na tym, iż do jego realizacji wykorzystano wyłącznie rodzimy dorobek zarówno w zakresie materiałów edukacyjnych – pod postacią podręczników należącego do Grupy Edukacyjnej Wydawnictwa Juka (podręczniki multimedialni do edukacji wczesnoszkolnej „Skarby” i „Gra w kolory”), jak i sprzętu elektronicznego, za sprawą tabletów firmy Manta, czołowego polskiego producenta urządzeń elektronicznych i jednego z liderów rodzimego rynku tabletów, którego strategia wchodzenia na nowe rynki polega m.in. na innowacyjnym wykorzystaniu w tych dziedzinach swojego sprzętu. W zakresie edukacji mowa o systemie TABklasa, w skład którego wchodzą: projektor multimedialny, tablet nauczyciela, tablety uczniów oraz zainstalowane na nich multibooki. Samo rozwiązanie jest pomysłem edukacyjnej oficyny, a inicjatorem publicznych zajęć lekcyjnych była Manta. W multimedialnych zajęciach z wykorzystaniem tego rozwiązania wzięli udział uczniowie pierwszej klasy szkoły podstawowej Szkoły Podstawowej Sióstr Felicjanek w Warszawie. Lekcję poprowadziła nauczycielka Elżbieta Czubak. Kilka słów o samym systemie. – TABklasa jest naszym autorskim pomysłem. Naszym, czyli moim i Janka Mierzejewskiego managera ds. nowych technologii w edukacji w Wydawnictwie Juka. Pomysł jest kontynuacją kierunku, w którym rozwija się oferta edukacyjna oficyny. Podstawą tej koncepcji jest obserwacja otoczenia, w jakim funkcjonują dzieci oraz ich naturalnych zachowań związanych z wrodzoną ciekawością świata, chęcią jego poznawania i dzielenia się swoją wiedzą z innymi. Dzieci wychowujące się we współczesnej rodzinie żyją w otoczeniu technologii, od najmłodszych lat, tak jak umiejętności chodzenia i ojczystego języka, uczą się korzystania z technologii i posługiwanie się nią jest dla nich naturalnym sposobem rozwoju i funkcjonowania. Chcielibyśmy, aby szkoła była dla nich tak samo „naturalnym” środowiskiem, a dziecko mogło zaspokajać swoją ciekawość w sposób do jakiego jest przyzwyczajone – wyjaśnia ideę działania sytemu TABklasa Magdalena Maćkowiak, kierownik marketingu w wydawnictwie Juka. Z jej słów wynika, że opisywany system pomaga wprowadzić „wielki świat” do środowiska naturalnego dla dziecka, ułatwić mu jego poznanie. Nie tylko spowodować żeby przekazywana wiedza wydawała się ciekawsza, ale przede wszystkim by była pełniejsza. – Chodzi nam o to, aby dziecko na przykład poznając zwierzęta żyjące w lesie – mogło zobaczyć je nie tylko na statycznym zdjęciu w podręczniku albo na rysunku, ale w ruchu, w otoczeniu w jakim występują one w rzeczywistości. Aby mogło pogłębić swoją wiedzę oglądając np. filmy pokazujące ziemię z kosmosu, czy dżunglę amazońską – czyli przestrzenie raczej trudne poznawczo dla przeciętnego dziecka. To powoduje, …
Wyświetlono 25% materiału - 456 słów. Całość materiału zawiera 1824 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się