środa, 16 listopada 2022
ROZMOWA Z ANGELĄ I TOMASZEM WĘCKIMI, ZAŁOŻYCIELAMI WYDAWNICTWA SPISEK PISARZY
CzasopismoBiblioteka Analiz
Tekst pochodzi z numeruBiblioteka Analiz nr 581 (21/2022)
Spotykamy się na 25. Międzynarodowych Targach Książki w Krakowie, na stoisku wydawnictwa. Czy to są pierwsze państwa targi? Angela Węcka: Nie, to już trzecie nasze targi – po raz drugi jesteśmy w Krakowie i raz byliśmy w Katowicach. A kiedy Spisek Pisarzy zaczął działalność? Tomasz Węcki: W 2013 roku zaczął działać blog Spisek Pisarzy. A w końcu 2020 roku powołaliśmy do życia wydawnictwo o tej samej nazwie. Jaką książką zadebiutowaliście państwo na rynku? TW: Była to powieść fantasy „Tajne przez magiczne” Katarzyny Wierzbickiej. Jak to się stało, że autorka zaufała debiutującej oficynie, nieznanej marce, bez doświadczenia na rynku wydawniczym? AW: Jeśli chodzi o nasze doświadczenie, to mamy je dość różnorodne. Przede wszystkim zaś mamy doświadczenie w pracy z fabułą. Autorka zaufała nam również dlatego, że wcześniej dużo rozmawialiśmy na tematy pisarskie. Przyznała, że bardzo chce właśnie u nas wydać swoją książkę. Na początku stwierdziliśmy, że może wolałaby być self-publisherem, w czym bylibyśmy dla niej wsparciem, ale po przeczytaniu tekstu, rozpatrzeniu plusów i minusów, rozpisaniu biznesplanu wyszło nam, że możemy śmiało z tą książką wystartować na rynku. Wtedy też kończyły się ograniczenia pandemiczne i wyczuliśmy, że coraz więcej małych wydawnictw będzie się pojawiać na rynku i faktycznie jesteśmy tak naprawdę na fali małych wydawnictw. Poza tym autorka otrzymała od nas transparentne warunki współpracy. W naszej działalności stawiamy na to duży nacisk i wiemy, że autorów to również przekonuje. TW: Zadecydowały dwie rzeczy: autorka zaufała nam jako redaktorom, którzy dobrze obsłużą jej książkę oraz zaufała nam jako wydawcom, którzy będą traktować ją fair, jak kogoś równego sobie. Działacie państwo jako tradycyjne wydawnictwo? AW: Tak, jesteśmy tradycyjnym wydawnictwem. Finansujemy wszystkie prace związane z książką. Nasze zasady współpracy z autorami są jasne, zapewniamy wgląd do rozliczeń, zapewniamy promocję. Prowadzimy otwartą współpracę i po naszych dotychczasowych doświadczeniach uważamy, że jest ona na wysokim poziomie. Na wspomnianym blogu Spisek Pisarzy można znaleźć szereg porad, w jaki sposób doskonalić się w pisaniu... TW: Tak, zamieszczam tam informacje związane z pisaniem. Drugą wydaną przez nas książką był właśnie poradnik „Jak napisać powieść?” mojego autorstwa. Jest o tym, jak być lepszym pisarzem, jak lepiej pisać powieści. A jeśli ktoś nie jest pisarzem? TW: To lepiej niech nie kupuje mojej książki. To nie ma sensu. Na pewno przyda się temu, kto marzy o tym, żeby pisarzem zostać. Z całą pewnością przyda się też pisarzom już obecnym na rynku, którzy chcą podnieść sobie poprzeczkę. Ale jeśli ktoś nie planuje zająć się pisaniem, absolutnie odradzam, strata pieniędzy! A jeśli autor ma już napisany tekst, postępował według pańskich wskazówek, to czy znajdzie tam również informacje, jak prowadzić negocjacje z wydawcami,z którymi oficynami powinien próbować nawiązać współpracę? TW: Nie. To przewodnik, który prowadzi przez meandry procesu twórczego od początku pracy nad powieścią do samego końca. Idea była taka, żeby wprowadzić na rynek, powiem bezczelnie, wreszcie dobry poradnik pisarski, taki, który równa w górę, do światowych standardów. Oczywiście okazało się to sporym wyzwaniem. Podczas ostatecznej selekcji materiału postanowiliśmy z Angelą, która również redagowała ten tekst, skupić się na najważniejszych kwestiach, czyli na tym, jak autor ma zająć się swoją opowieścią, aby wyszła ciekawie. Nie na tym, co ma z nią zrobić później. Skoro jednak pani o tym wspomina, mamy w planach kolejny poradnik, „Jak promować książkę”. Roboczy tytuł. O tym właśnie, co zrobić już po napisaniu, kiedy wszystkie męki twórcze za nami i pojawia się pytanie, co dalej. Właśnie tu na krakowskich targach została podpisana Konwencja krakowska, regulująca współpracę między twórcami a autorami. TW: Zgadzam się całkowicie z ideą, wszyscy powinniśmy traktować się fair play. Na rynku książkowym jest już za dużo pozwalania sobie na rzeczy, na które nie powinniśmy pozwalać. Czy Spisek Pisarzy wydaje książki współfinansowane przez autorów – mam na myśli model vanity? AW: Nie. TW: Chociaż rozważaliśmy prowadzenie konsultacji dla kogoś, kto chce wydać książkę własnym sumptem... AW: To właściwie już robimy, tylko nie pod marką wydawnictwa. W tym roku prowadziłam konsultacje dla dwójki autorów i przeprowadzałam ich tylko przez proces promocyjny. Rozmawiałam z nimi też o tym, jak działać z wydawcą, aby ich współpraca przebiegała bezproblemowo. Ale muszę uprzedzić, że to tylko wsparcie moją wiedzą. Większość wysiłku musi wykonać autor albo jego wydawca. Gdybyśmy brali na siebie cały proces zewnętrznego autora, wymagałoby to wiele dodatkowej pracy. TW: No i musielibyśmy zupełnie przemyśleć model biznesowy. Wydawnictwo musi zarabiać tak czy inaczej, a my nie chcemy iść w kierunku typowego vanity, gdzie autor wykłada pieniądze a firma udaje, że coś robi. AW: Nasze sito, jeśli chodzi o dobór autorów, jest bardzo gęste. Przy innym modelu wydawniczym też musielibyśmy to zmienić. Przede wszystkim szukamy twórców, którzy chcą się promować. Jak na przykład nasza autorka, wspomniana wcześniej Katarzyna Wierzbicka, która bardzo angażuje się w działania promocyjne. I w tym przypadku mamy jednocześnie niesztampową historię. I to jest to, w co celujemy. TW: Muszę podkreślić, że większość naszych autorów to debiutanci. Przez to mamy więcej pracy redaktorskiej, ale również …
Wyświetlono 25% materiału - 788 słów. Całość materiału zawiera 3155 słów
Pełny materiał objęty płatnym dostępem
Wybierz odpowiadającą Tobie formę dostępu:
1A. Dostęp czasowy 15 minut
Szybkie płatności przez internet
Aby otrzymać dostęp kliknij w przycisk poniżej i wykup produkt dostępu czasowego dla Twojego konta (możesz się zalogować lub zarejestrować).
Koszt 9 zł netto. Dostęp czasowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Czas dostępu będzie odliczany od momentu wejścia na stronę płatnego artykułu. Dostęp czasowy wymaga konta w serwisie i logowania.
1B. Dostęp czasowy 15 minut
Płatność za pośrednictwem usługi SMS
Aby otrzymać kod dostępu, należy wysłać SMS o treści koddm1 pod numer: 79880. Otrzymany kod zwotny wpisz w pole poniżej.
Opłata za SMS wynosi 9.00 zł netto (10.98 PLN brutto) i pozwala na dostęp przez 15 minut (bądź do czasu zamknięcia okna przeglądarki). Przeglądarka musi mieć włączoną obsługę plików "Cookie".
2. Dostęp terminowy
Szybkie płatności przez internet
Dostęp terminowy zostanie przyznany z chwilą zaksięgowania wpłaty - w tym momencie zostanie wysłana odpowiednia wiadomość e-mail na wskazany przy zakupie adres e-mail. Dostęp terminowy wymaga konta w serwisie i logowania.
3. Abonenci Biblioteki analiz Sp. z o.o.
Jeśli jesteś już prenumeratorem dwutygodnika Biblioteka Analiz lub masz wykupiony dostęp terminowy.
Zaloguj się